الجمعة، 4 يوليو 2008

عنصرية البالون و القلم الرصاص !!

بالتأكيد كلنا يتذكر الأزمة التى زامنت القرار الباهت الذى اتخذه نقيب الممثلين أشرف زكى بمنع الممثلين العرب من أداء أكثر من عمل فى مصر فى العام الواحد .. أغلب الأراء كان معارضا صارخا للقرار و البعض كان مؤيدا بشدة .. لاحظت _ و الله ملاحظة بريئة _ أن أغلب المؤيدين كانوا من الممثلين المصريين أنصاف الموهبة قليلي الظهور فى الأعمال الفنية .. و عموما ليس موضوعى الأن هو القرار أو ما ثار حوله .. فقد تم قتل ذلك بحثا و مناقشة و دراسة و فحص و محص و كأنهم يبحثون عن حل لقضية الشرق الأوسط ..

الموضوع بدايته معى كانت عندما شاهدت ذلك البرنامج " التحفة " ( ايه النظام ) .. هو برنامج يقدمه حسين الامام ولا يمكن وصفه سوى بأنه برنامج خفيف ولا يمكن الوقوف عنده كثيرا .. حسين الامام كان من أشد المؤيدين _ بالطبع _ لقرار أشرف زكى .. و كان فى تلك الحلقة يستضيف عدد من الممثلين الشباب المصريين الذين لا أذكر أسماؤهم ..كان يحاول بكل شراسة أن يثبت أن القرار حكيم و صائب و يحقق عدالة الله فى الأرض .. حتى وصل به الأمر الى هذا الحوار ..

حسين : " هو يعنى تيم حسن يعرف يعمل فيلم زى كده رضا ؟ "

أحد الممثلين الشباب : " لاااااء .. طبعا ميعرفش " ..

_ " أحمد حلمى بقى يعرف يعمل الملك فاروق ! " ..

_ " ااااااااه .. طبعا يعرف !! " ..

( همهمات اعتراض من الجمهور فى البرنامج )

حسين : " أيوه يعرف يعمله طبعا و يعمله كمان احسن من تيم بكتير .. و انا شخصيا اتحدى ان انا اعمله احسن من اى حد !! "


حوار سخيف عقيم كان الأولى أن يصدر من صبية قليلى التهذيب يحاولون استعراض عضلاتهم أمام بنت الجيران لينالوا اعجابها و يخرجون ألسنتهم لبعضهم البعض لا أن يدور فى برنامج تليفزيونى على قناة يشاهدها الملايين ..

أحب أحمد حلمى كثيرا و أحب أفلامه .. و شاهدت مسلسل الملك فاروق و أجده مسلسلا رائعا .. تيم حسن كان متألقا و أعتقد أنه بالفعل ممثل عظيم الموهبة .. و لكن أعتقد أنه من المعروف للجميع أن حارس المرمى الجيد لا يمكن أبدا أن يكون مهاجما جيدا و العكس .. حلمى و تيم كلاهما موهوبان و لكن كل فى مكانه و منطقته .. و لكن حسين الامام هدم كل المنطق فى عباراته التى _ غالبا _ لم يكن يعيها .. بمنتهى البساطه قرر أن تيم لم يؤد الدور كما يجب و أنه كان من الممكن أن يؤديه أفضل منه .. بخس حق و موهبة الرجل لمجرد أن يثبت أنه موهوب .. بالعافية موهوب .. نفى كل ابداعه و أدائه الراقى ليثبت أنه أفضل منه .. لا بل ليثبت أن المصريين أفضل من السوريين ..


هذا الحوار قاد ذهنى الى التفكير فى أشياء عديدة أصبحت من المسلمات و أصبحنا نفعلها كل يوم دون أن تثير حفيظتنا أو نتوقف قليلا لنفكر فيها ..

نحن _ معشر العرب _ نملك قدرا مهولا من العنصرية ضد بعضنا البعض .. غير الخليجي ينظر للخليجي باعتباره بالون مغرور عديم العقل يرتدى الجلباب و غطاء الرأس و يبذر أمواله الطائلة فى كل مكان .. غير السودانى ينظر للسودانى باعتباره قلم رصاص أسود نحيل قليل الذكاء جائع دائما يبحث عن الرزق بأى وسيلة .. حتى فى أفلامنا المصرية يظهر السودانى دائما فى دور الخادم و توجه له الجملة الخالدة : " روح اندهلى سيدك ! " .. غير اللبنانيين ينظرون للبنانيين باعتبارهم رجال مائعين و " ملعوب فى أساسهم " و متحررين زيادة عن اللزوم .. الخليجي ينظر لبقية العرب باعتبارهم أوباش فقراء حقودين يأتون بلاده ليعملوا بالأجرة عنده و يتمنى لو استيقظ يوما ليجدهم زالوا من الوجود .. اللبنانى ينظر لبقية العرب باعتبارهم متزمتين و رجعيين .. دعك طبعا من الضغائن المتبادلة بين اللبنانيين و السوريين .. و بين الكويتيين و العراقيين .. و بين المصريين والليبيين .. و بين حسين الامام و تيم الحسن !!

نحن نضطهد بعضنا البعض و لو على المستوى الفكرى .. نحن عنصريين جدا بطبعنا .. حاول أنه تضبط نفسك و أنت تسخر من السودانى الذى يبيع الولاعات جنب بيتكم أو الخليجي الذي رأيته هنا أو هناك فى أحد شوارع القاهرة و ستدرك ما أقول .. نحن العرب نصرخ و نملأ الدنيا عويلا و نشكو دائما كوننا مضطهدين فى كل مكان من أمريكا الى أوروبا الى جميع دول العالم .. و نحن نحمل داخلنا أضعاف هذا الاضطهاد ضد بعضنا البعض ..

دائما ما نغنى و ننشد و نعوى و نصرخ مطالبين بضرورة تفعيل الوحدة العربية و بأننا شعوب شقيقة .. نهتف و نسب رؤساء دولنا _ بغض النظر عن أنهم جميعا يستحقون كل هذا السب _ لأنهم لا يملكون قرارا واحدا مشتركا و لا يستطيعون توحيدنا تحت راية واحدة .. و نحن أساسا لا نحترم بعضنا على الاطلاق و لا ننظر لبعضنا نظرة احترام .. نعتبر دائما علاقتنا تضاربية لا تكاملية ..

المشكلة ليست دائما فى الرؤساء وحدهم .. المشكلة داخلنا جميعا .. فلنحاول جميعا اعتبار أنفسنا كيانا واحدا .. فلنذيب كل تلك الخلافات و الفروق الشخصية قبل أن نطالب رؤسائنا بذلك .. فلننظر لبعضنا نظرة احترام أو حتى نظرة قبول .. و ليقوم حسين الامام بدور الملك فاروق و يبقى يقابلنى لو حد اتفرج عليه !!

هناك 38 تعليقًا:

غير معرف يقول...

اقولك بصراحه يا أوسى انا مقرتش الموضوع للاخر
ودخلت على التعليقات على طول وفرحت اوى لما لقيت مكتوب التعليقات زيرو لان ان هابقى أول واحده اعلق لك . بس انت ازيك عامل ايه يارب تكون كويس انا بدعيلك على فكره كتير وربنا يوفقك فى حياتك ............. انا على فكره محتاجة اتكلم معاك اوى بس يالا مش مشكله لو ده هايضيقك

Tolerant يقول...

بص يا عمونا : هو اى نعم انا مكنتش مركز قوى يعنى و أنا بقرأ الموضوع بس فهمت قصدك يعنى . هو ميصحش أبدا خالص اللى حسين الإمام عمله . بس انا هبقى اقوله بينى و بينه . على الرغم من أن أحمد حلمى هيعمل الملك فاروق يعنى بس هيبقى مسخرة .و أنا كمان هعمل الملك فاروق D:D: , إشمعنى تيم ؟؟؟ P:

غير معرف يقول...

3arf elbrnamg (eh enezam) dah byfkrny be eh?
byfakarny be 2tnen stat a3den 3ala mstaba byshrabo shesha we ygebo fe sert om faro2 elly gahzt bntha be elshe2 elfolany
de 3alam say3a ya 7ag fokak mnhom
bas 7oar el3arab dah tabe3y l2nohm aslan mtnylen mtfr2en flazm yb2o kda
3arab men yaba dol 3ashan mosh 3arfen ya7'do 7a2ohom mn esra2el we amrica byfsho 3'elhom fe ba3d
ya ragl bala 2araf
dos ya m3alm warak rgala
MOHAMED NABIL TITO

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف يقول...

والله العرب مش فالحين غير فى الاغانى الحلم العربى وخلافه بس الاخوة الحقيقية مش موجوده بالفعل . ولازم نعرف ان مفيش فرق بين المسلمين سواء مصرى خليجى سودانى ... او حتى امريكى. لافرق بين عربى ولا اعجمى الابالتفوى والعمل الصالح.... ومش بيفكر زى كده غير الرجعين a.z

غير معرف يقول...

ازيك يا عم اسامه
والله لما احنا نبقى بالشكل ده فى صراعتنا على افلام ومسلسلات .ونشتم فى بعض علشان ده ينفع فى فيلم وده مينفعش. هنعمل ايه فى المواضيع اللى تستاهل بجد.باااااااظت
!!!!!!!!!!!!

2ensan wnsan يقول...

ازيك يا عم اسامه ... اخيرا فضيت وهعرف ارد على حد لا مش اي حد كمان
اخش في الموضوع على طول بص يا باشا مفيش حد بيتقبل حد بعيوبه كلنا فاكرين اننا بس اللي لينا عيون يعني احنا كمصريين بنتفاخر قدام دول الخليج اننا عندنا حضارة 7000 سنه او 5000 سنه واحنا اصلا ما حطيناش في الحضاره دي حجر واحد . ودول الخليج بيتفاخروا ببترول مش هما اللي اكتشفوه في ارضهم ولا هما كمان اللي بيطلعوه . شايفين عيوب بعض وشايفين نفسنا احسن من اي حد شعب احسن من شعب المصريين احسن من بتوع الخليج . وبتوع الخليج احسن من المصريين . كل واحد شعب في وجهة نظره انه احسن من التاني مع ان من الاخر على رأي المثل اتلم المتعوش على خايب الرجا يعني لا دول كويسيين ولا دول كويسيين احنا شايفين نفسنا اكبر دوله في المنطقه العربيه اللي ما بقتش منطقه اللي بقت مستعمره ودول الخليج شايفه نفسها اغنى دول في المنطقه مع ان البترول دا مش قاعد لهم . وقاعدين نغني على نفسنا ونقول وطننا العربي والحلم العربي وكلام اجوف ملوش معنى ...

احنا شعبين شعبين شعبين
شوف الاول فين
والتاني فين
وأد الخط ما بين الاتنين
بيفوت

والمصيبه ان كل شعب في الشعبين فاكر نفسه الفله اللي في المنطقه

انا كررت كلام احسن ما يطلع كلام مش لطيف ومش ظريف هيخليكح تشيل التعليق

بيس يا برنس

Unknown يقول...

بعيدا عن ان كلامك ناضج جدا واسلوبك محترف وطريقة كتابتك ماشفتهاش مع صحفيين كبار صدعوا دماغنا بكلامهم المكلكع البايخ.......... بعيدا عن كل دة انت قرات المشهد قراءة صحيحة جدا بس احنا بنعمل كدة عشان مافيش حد شايف نفسه انه كويس يعنى بنطلع قرفنا من نفسنا فى بعض عارف الموقف دة بيفكرنى بالبنت اللى بتقول على صاحبتها مايعة عشان احلى منها وصاحبتها التانية معقدة عشان اذكى منها يعنى دة سلوك كل واحد فينا تبعا لفرديته تخيل بقى لما السلوك دة يتعمم يحصل اييييييييييييييه؟؟؟؟؟
برافو عليك يطلع لنا الامام يعمل برنامج اسمه ايه النظام يستضيف فيه ناس ملزقة يقعدوا يقولوا اراء عبقرية وهكذا...............
طولت عليك يللا مش مشكلة ما انت لازم تستحملنى

نعكشة يقول...

بيفكرني موضوعك بوضوع
كان صاحب مدونة بهججة كاتب عنه
وكر العصفور ولا وكر الدبور
باختلاف الاساليب
بس الفكر واحد

انا عن نفسي لا احمل اي ضغينة لاي اختلاف دولي بس الفكرة ان فعلا زي ما حضرتك قلت
كل واحد باصص للتاني كدة

المصريين بيقولوا علي السعوديين اغبيا ( سوري في الكلمة بس دة اللي بسمعة) ( سوري اني بنقلها بس مش قصدي حاجة غير التوضيح)
و السعوديين بيقولوا علي المصريين حرامية

لية كل دة انا مش عارف
اعتقد ان التفريق بينا نجح
بدأً من الحدود
لحد العلاقات ذات نفسها


اتفق معاك ان لو عايزين وحدة عربية لازم تيجي من انفسن الاول

والحاكم ماهو إلا انعكاس مرآة لما عليه حال الرعية

دمت سالم

سلامون عليك

غير معرف يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بجد حاجة تحزن !!

احنا كا مصريين بقينا بينا وبين بعضنا ما فيش حب نهائى ، الا حب واحد و هو حب المصلحة ... المفروض نتعلم نحب بعض الاول كشعب قبل ما ندور على الوحدة بين الشعوب العربية .

المصريين مش بيحبوا بعض على كل المستويات ، ممكن تقبل ده من ناس عادية .. لكن لما تلاقى ده بيحصل بين ناس مثقفة و متعلمة و واعية ؟؟!! يبقى ده العيب بعينه..

لما تلاقى العرب نفسهم عرفوا عننا كده و بيحاولوا يخلقوا المشاكل بين المصرييين فى بلادهم علشان يتفرجوا عليهم لا اكتر ولا اقل ؟؟!!... هى دى المهزلة بجد

فعلا احنا محتاجين نحب بعض .. نتعاون مع بعض .. نفكر فى بكرة سوا .. المستقبل اللى جاااااى محتاج مننا اننا نتحد علشان نعرف نعمل حاجة

ارق تحياتى ليك ....سلام

غير معرف يقول...

انا شايف الكلام حساس وواقعى جدا وفعلا مفيش حد بيحب حد غيرة مش بس على مستوى الدول العربية لكن داخل مصر ايضا
اتمنى من الله ان يجمع شملنا ويوحد صفنا وكلمتنا
زيكوووووووووووووووووووووووووو

سارة البحر يقول...

بصراحه يا اسامه انت ابدعت او في البوست ده
واتكلمت بجد عن حاجات حسيتها وشوفتها
بص هو اولا واخرا عندك حق اوي ان احنا قبل ما نتكلم على رؤسانا على الوحده نحاول نبص لنفسنا
احنا اصبحنا شعوب مش طايقه بعضها
ووصفك لكل جنسيه ونظرتها للباقين مظبوطه اوي
وفعلا ده اللي بيحصل واللي بيحتك بيهم او حتى حصله مره واحتك بيهم هيفهم انه الموضوع زي ما انت وصفته ويمكن اكتر
اقولك على حاجه هو قرار نقابه الممثلين اكيد فيه شئ من العنصريه.....بس عارف برضه....لو اي دوله عربيه تانيه هي اللي كتر فيها الممثلين المصريين ...كانت هتطلع قوانين اوحش من كده بكتير.........

اسامه بجد قولت حاجات كتير جوايا في البوست ده
ربنا يسعدك يا رب يا غاااااااااالي

غير معرف يقول...

اولا: ماشاء الله على طريقة عرضك للموضوع بشكل منسق مرتب بعيد كل البعد عن الانحياز او التعارض بشكل جارح مع احد بل اعتبره نصيحه من اخ لكل القراء ( نصيحه للحب ف الله وان نبغض ما بداخلنا من حقد وكراهيه بينا وبين انفسنا ومع غيرنا ايضا).

ثانيا:أقول نحن -المسلمين- وليس العرب يجب علينا التحلي بالترابط والتوحد وليس التباعد والتشتت .فلماذا تنظر فتري الحبة ف عين اخيك وترد الطرف عن القذاة في عينك ؟!!.

ثالثا:أذكركم بحديث أبو موسى الاشعري عن النبي صلي الله عليه وسلم "المؤمن للمؤمن كالبنيان ، يشد بعضه بعضا . وشبك بين أصابعه " رواه لبخاري.

ملحوظة:هذا البوست يعد من اجمل اربع بوستات موجوده ف المدونه من وجهة نظري الحقيرة المتواضعه جدا .

MsAaY7 Face OFF

ola_barakat يقول...

صديقي اسامه
عنك حق احنا من الاول بنكره بعض ونحتقر بعض من غير اي سبب مجرد حسد وحقد ونفوس ضعيفه وعشان كده مش ممكن حانتحد ابدا ونتيجه وجود سوء توزيع للفلوس في الوطن العربي مافيش امل اننا نتخطي الكراهيه دي ابدا /
اما بقي عن حسين الامام فكفايه انك تشوف فيلم كذلك في الزمالك عشان تعرف انه مش ممثل خالص ولا مقدم برامج كمان ولا ملحن يبقي ايه ؟
علا بركات

Lady E يقول...

سبحان الله انا كمان كنت حاسة بالعنصرية دي وكنت هكتب البوست الجاي عنها بس انتا بصراحه كفيت ووفيت وقلت اكتر من اللي كنت هقوله

وللاسف اشديد ان الغرب واللي احتلونا زمان والان هما اللي زرعوا فينا التفرقة دي لانه في الاصل عندهم العنصرية

بين البيض والسود وكفاية انهم قسموا العالم لمتحضر واحنا العرب لدول العالم التالت المتخلف!!
بجد بوست رائع وبالتوفيق ان شاءالله

Mero.. يقول...

جميل عزيزي اسامة
اليوم كنت بتكلم مع الاصدقاء عن نفس الموضوع..
مللت..زهقت من احتقار المصريين للغير المبرر لغيرهم مع انه بالورقة والقلم احنا اخر ناس نتكلم..
صدقت
دامت مواضيعك القيمة ..
تحياتي

maiosha يقول...

عندك حق فى كل كلمة يا أسامة
فيه عنصرية مش طبيعية أبدا .. أنا مرة سمعت واحدة بتقول " إحنا-المصريين- أصلنا مش عرب .. إحنا فراعنة".. حضارة بقى وحركات كده
يعنى كمان مبقيناش عرب .. وبنحاول نشوف أى إمتياز يفرقنا عن بعض

أما بقى حكاية حسين الإمام فى الملك فاروق ده .. فانا متأكده إنه هيبقى مسلسل مسخرة
ههههههههههههههههه

محدش يعرف يعمل دور تيم فى الملك فاروق
ولا حد يعرف يمثل دور جمال سليمان فى حدائق الشيطان .. كل واحد كان فى مجاله أستاذ
أما حسين الإمام ده.. فربنا يشفيه.. ده أخره يمثل بوجى وطمطم أصلا

سلاموووووز

غير معرف يقول...

مونى بجد تحفه ياسس وربنا يوفقك حقيقى لازم نحب بعض ونسامح بعض ونرحم بعض عشان ربنا يرحمنا ارحموا ترحموا ليه دايما كنا نقعد نتتبع عيوب بعض وناسين ان احنا كلنا عيوب اساسا ناسين قول رسول الله صلى الله عليه وسلم من تتبع عوره اخيه تتبع الله عورته صدق رسول اله صلى الله عليه وسلم وحسين الامام ده اصلا اخر واحد يتكلم عن الفن لانه مالوش فيه اصلا ويرجع كده يبص فى تاريخه الفنى اللى ابسط شئ عنه اتفه من التفاهه

!!! عارفة ... مش عارف ليه يقول...

أنا شوفت الحلقة اللي بتقول عليها دي وبصراحه حسين الامام مواضيعه خفيفة أوووي زيادة عن اللزوم

بس العذر الوحيد المقبول هو أن على نفس القناة في برنامج 90 دقيقة وهو يعتبر أتقل منه شوية بالرغم من استظراف معتز المبالغ فيه

وفي النهاية علشان مطولش عليك أنا مع ان ميكونش في ضوابط والجيد يفرض نفسه والمستفيد هو المتلقي في النهاية

تحياتي
وليد

mostafa rayan يقول...

كلامك صح جدا

mostafa rayan يقول...

كلامك صح جدا

HANY YASSIN يقول...

السلام عليكم
واحد فاشل زى الامام المفروض ميكلمش
وتيم حسن احسن من كل اللى بيمثلو فى مصر
وخليهم يستخفوا دمهم وهيفضلو كده فشلة مهما عملو ميت برنامج
تحياتى
هانى يس

HANY YASSIN يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غادة يقول...

ازيك يا اسامه
مواضيعك دايما بتعجبنى
بص من ناحية العنصريه فا احنا عنصريين لأقصى حد حتى اللى بيقول انه مش عنصرى -وانا منهم- بيقفش نفسه احيانا و هوا بيعمل او بيقول حاجه عنصريه
بس حل دا ايه معرفش اظن اننا هنفضل زى ما احنا لأن دى حاجه متأصله فينا
اما بقى حسين الامام يحمد ربنا اصلا ان حد بيتفرج عليه
تحياتى و سلام مؤقت

tarek momen يقول...

اولا حمد لله علي السلامة حيث اني قلقت عليك بعد البوست السابق
ثانيا بالنسبة للفكرة المطروحة ازيد عليك اننا نتعامل كمصريين مع بعضنا البعض بعنصرية وان كنا لاندرك ذلك فالقاهري ينظر بتعالي لسكان الأقاليم واهل بحري يتعالون علي الصعايدة و سكان عواصم المحافظات يتعالون علي سكان القري وهكذا الفكرة في ان الأنسان يقهر هذه الفكرة بداخله ويؤمن انه لا فضل لعربي علي اعجمي الا بالتقوي

Dr. Ibrahim يقول...

يا عم شموا

كله عند العرب صابون

وكله عامل أبو العريف

وكله عايز يبقى بتاع كله

د/هيما

PrInCeSS BeRy يقول...

ازيك يا اسامةةةةةةةة يا عثل


البوست تحفة بص عن حكاية القرار بتاع اشرف زكى مش عارفة اؤيدة ولا ارفضة لسبب انو رغم انفنا كل يوم يطلع حد جديد ولو ممثلش هيغنى فا السبوبة الحلوة دى ناسها كتير هههههه

انا شفت الحلقة دى فعلا واستغربت ياسمين والى معاها التانية اللى هية تبقة بنت اخت نبيلة عبيد واخد بالك انت يعنى كلو كوسة


ان احمد حلمى يعمل الملك فاروق ازااى مش عارفة احمد حلمى كومديان رائع وتراجيدى او او الخ نووووووووووو


مقوماتة التانية افضل فا معلش مش هنعتب عليهم لية مكبورش يمكن عاوزينة ياخدهم فى فلمو الجديد

تحياتى يا مبدع

غير معرف يقول...

الحمد الله على السلامة الغيبة طولت بس مش مهم طالما الموضوع حلو كده مبروك على انك استعادت التوازن فى الكتابه المزضزع منظم واسلوب عرضه حلو قوووى انت عارف هتلاقى العنصرية فى كل حاجة فى حياتنا منالعنصرية بين العرب الى العنصرية بين اامحافظات وبعضها وتدخل جو المحافظات تلاقى العنصرية فى الاديان والعنصرية فى الكورة وعنصريه الجيل الكبار للجيل الشباب يا سلام لو كل واحد يحب الناس حب الناس ده نعمة هنحبلهم الخير وهنستريح ويستريحوا وكفاية رغى بقى

Unknown يقول...

ازيك يا أسامه
أنا لا أجحد مصر ولكنى أقول وهذا من وجهه نظرى أننا نحن المصريين أصبحنا نعتقد أننا الوحيدين القادرين على فعل المعجزات وأن العرب لولنا ما كانوا عربا

وهذه النظره خاطئة فعلى الرغم من فضلنا الكبير فى الحركة الثقافية وانتشارها فى عند العرب إلا أننا قلنا أن " مصر تكتب ولبنان تطبع والسودان تقرأ "

فالسودان بها من الحركه الثقافية ما يجهلله العامه من الناس

وكل الدول العربية حاليا بها من النهضه الفكرية ما قد يجعلنا نستعيد صورتنا القديمه ونحن أسياد الغرب بالعلم والثقافة ولكنها الفرقة عزيزى


مصطفى

ليكوريكا يقول...

لا بجد انت اتناولت الموضوع بطريقه جميله اوي

ومتفق معاك في تحليلك ليه

علي فكره كل مشاكلنا من النوع ده

(نعيب زماننا والعيب فينا ... نعيب حكومتنا والعيب برضو فينا )

ليكوريكا

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

احنا فعلا بنضطهد بعض
وزمان كان فى مغنين وفنانين عرب كتير زمان مش عارفة ايه اللى حص دلوقت
وربنا يسهل للجميع
تحياتى لك

الضاحكون يقول...

المشكلة ليست دائما فى الرؤساء وحدهم .. المشكلة داخلنا جميعا .. فلنحاول جميعا اعتبار أنفسنا كيانا واحدا .. فلنذيب كل تلك الخلافات و الفروق الشخصية قبل أن نطالب رؤسائنا بذلك .. فلننظر لبعضنا نظرة احترام أو حتى نظرة قبول .. و ليقوم حسين الامام بدور الملك فاروق و يبقى يقابلنى لو حد اتفرج عليه !!






الكلام ده هوه المفيد...ياريت اول جملتين الناس تعمل بيهم و اخر جمله حسين الامام يقراها

دعاء مواجهات يقول...

ازيك ياوحش

مكونتش اعرف ان قلبك بلااك اوى كدة

سلاام
عموما انا مش زعلانة منك
سلااام

spower يقول...

السلام عليكم

ولايهمك يا اس
اهم حاجه اوعي تزعل نفسك
وسيـــــــــــــــــــبك

سلام

Ghada , Rofayda يقول...

كالعاده اختيار متميز للموضوعات.....
وطرح اكثر تميز...

عجبني جداااا آخر فقره كتبتها في البوست جابت المفيد.....

تحياااااااتي....

دمـــــــت متميزا....

أسماء علي يقول...

بكل بساطة يااسامة
هاقولك حاجة
لما بيبقى الغالب على التفكير السطحية
و تغلب المادية هو ده اللي هيحصل
ده جوه مصر هتلاقي تعصبي بين مسيحي ومسلم مع ان الدين ده حاجة بينا وبين ربنا
وهتلاقي تعصبي بين الاهلاوي والزملكاوي مع ان الرياضة المفروض انها حاجة بتسمو بالانسان
و بين العرب وبعضهم كله بيطلع في بعضه العيوب
والطبيعي ان اي حد فيه عيوب
ماحدش ملاك لكن في حاجة اسمها تقبل عيوب الآخر من غير تهويل و تجريح
...
وعلى فكرة اتفرجت على حلقة حسين يوميها
بكل بساطة هو ماكنش موضوعي على الإطلاق
اللي أعرفه إن الفن من شركة حكومية ونسبة البطالة عالية
الفن رؤية ..
رؤية مخرج و مؤلف
يعني مفيش حاجة اسمها اصل ده مصري وده مش مصري
لأ في حاجة اسمها الدور ده مين اللي هيقدر يبدع فيه ومين اللي لأ
...
بوست جميل ..

spower يقول...

السلام عليكم

اهلا يا اس
ليك عندي واجب يا ريت تعدي تاخده
سلام

the moon light يقول...

بغض النظر عن رأيي الشخصى فى حسين الامام وبرنامجه علشان ممكن تقلب بشتيمه!!!!!!!
للاسف احنا معندناش ثقافه تقبل الاخر وديما كل واحد متحيز لجنسه وشايف ان هوه الصح......نفسي نحب بعض بدل مانفضل نطلع فى عيوب بعض كده.....فضايح والله
بس بجد ياسمسم الموضوع جامد جدا واثرت نقطه من اهم النقط الى لو خدنا بالنا منها يمكن نقدر نبقى اخوى بجد ويبقى فى اتحاد بدل ما كل بلد فى ناحيه وفى ضعف مستمر....
وديما فى ازدهار مستمر ياسمسم ومستنيين الجديد[ياعبقرينو يا جااااااامد].