الأحد، 14 سبتمبر 2008

التقدم نحو الخلف !!

لأنهم اعتادوا دوما أن يكونوا خلف المدفع .. فمن المؤكد أنهم لن يهضموا بسهولة فكرة أن تصوب عليهم القذائف ..

أتحدث هنا عن المدونين ..

اعتادوا دوما أن يهاجموا و ينقدوا .. يتأملوا و يحللوا .. دائما هم فى موقف الرقيب و فى وضع المتربص .. و لذلك فلم يحدث أبدا أن نالهم أى نقد موضوعى .. أقصد بالطبع النقد الهادف الى توجيههم للأفضل و تعرية عيوبهم أمامهم جيدا .. و ليس الموجه من أشخاص و جهات ترعى النظام الفاسد و الحكومة التى فاحت رائحتها حتى أصيب الجميع بالغثيان ..

ليس هناك أحد فوق النقد .. لا أحد فى التاريخ الانسانى كله غير قابل لتفنيد عيوبه و مواجهته بها برفق أحيانا _ اذا كان الرفق أفضل _ و بعنف و قسوة أحيانا أخرى _ اذا كانا هما الأجدى _ سوى الأنبياء و المرسلين الذين تكفل الله وحده سبحانه و تعالى بأن يعصمهم من الخطأ و الزلل ..

نعم .. هذه المقدمة الطويلة كانت لكونى أنتوى أن أنقد المدونين و أتأمل قليلا ببعض العمق فى عالمهم .. مقدمة هدفها فقط تهيئة عقول المدونين التى اعتادت فقط على النقد و الهجوم لأن تستقبل بعض النقد .. المدونين الذين أراهم متدفقى الكتابات _ ما شاء الله مبنقرش _ منفجرى النشاط دون أن يتوقف أى منهم لحظة ليسأل نفسه : ماذا أقدم بالظبط لمن يقرئوا ما أكتب ؟ .. ماذا أضيف لمجتمعى ( ان كنت أضيف أصلا ) ؟ هل أضيف قيمة لمن يقرأ أم أهدم _ و لو حتى بدون قصد _ مبدأ و أزرع أفكارا خاطئة ؟
اذا كنت راضيا عن الأوضاع فلماذا أنا راضى ؟ و ان كنت ساخطا على النظام و لا أكف عن الهجوم عليه فلماذا أيضا أنا ساخط ؟ و هل أنا ساخط حقا الى هذه الدرجة ؟!

أكاد أقسم أن النسبة الأكبر من المدونين لا تدرى أصلا لم تفعل ما تفعله .. ربما جزء ما لا يزال نقيا بداخله يخبره بأنه يخدع نفسه و يتمادى فى ايهامها .. و لكنه لا يستطيع أن يقاوم كل كيانه الذى يريد أن يقنعه بأنه يملك هدفا و مبدأ .. يرهب الضغط على نقاط ضعفه فى سبيل ايجاد علاج لها .. و يتمركز و يتمسك فقط بمميزاته التى يراها فى نفسه أو التى يريد رؤيتها ..

أعتقد أن النماذج الغير جيدة فى المدونين كثيرة .. و أعتقد أيضا أنه حان الوقت لمواجهة أنفسهم بأخطائهم .. فالأحرى من فئة مثل المدونين الذين يدعون طيلة الوقت المثالية و الملائكية و يتصيدون أخطاء غيرهم بحجة رغبتهم فى " تقدم المجتمع " أن يواجهوا أنفسهم أولا و ليكونوا أكثر قسوة على أنفسهم .. ينبغى لهم ليتقدموا و يصبح تأثيرهم أقوى أن يرتدوا قليلا نحو الخلف .. فلو أن مبدأهم فاسد فكل ما يقولوه _ حتى لو ظاهره رغبة الاصلاح _ فاسد ايضا .. لنرتد قليلا الى الخلف حتى نسير نحو الأمام بضمير مطمئن ..

( راااائع .. ايه الحلاوة دى .. من أجمل ما قرأت .. متمكن و موهوب .. معانى جديده و احساس عالى .. الخ ) ..تلك كانت فقط مقاطع صغيرة للغاية من سلاسل طويلة لا تنتهى من تملق و رياء متناثر دوما فى تعليقات المدونين على كتابات بعضهم البعض .. حتى هنا على مدونتى أجده كثيرا على نصوص أكتبها و أعرف يقينا أنها متواضعة و ضعيفة أدبيا .. فجأة تكتشف من التعليقات أن جميع مدونى مصر هم نسخ أخرى من يوسف ادريس أو أحمد خالد توفيق .. الكل يتملق الكل و بغزارة منقطعة النظير ..

نفاق أجد له الكثير من التفسيرات الغير مريحة على الاطلاق .. مثلا من الممكن أن يكون هذا الكلام هو الرأى الحقيقي لكاتبه .. و لكن عندما يكون النص المكتوب ضعيف أدبيا ركيك لغويا _ و ما أكثر هذه النصوص _ فقائله بالتأكيد حمار لا يفقه شيئا ولا ينقد على أسس موضوعية .. و فى هذه الحالة أفضل ما يفعله هو أن يخرس و لا يدلى برأيه .. احتمال أخر أكثر عفونة .. هو أن يكون المتملق شابا و الكاتبة فتاة .. طبعا فى هذه الحالة فانه ينافقها طمعا فى شىء ما أخر و علاقة أخرى تجمعهما غير كونه قارىء لها .. مستغربين صح ؟

أقسم بالله أن ما سأقوله حدث حرفيا .. جائتنى دعوة اضافة على الايميل الخاص بى ثم اكتشفت أنه مدون صاحب مدونة معروفة .. كلمنى دقيقتين على اعتبار أننى فتاة _ و هو ما يدل على الغباء المتناهى لهذا الشخص .. هو عارف نفسه _ ثم عندما اكتشف أننى شاب لم يرد على بكلمة .. و لم يدخل مدونتى أو يضع تعليقا بها بعد ذلك !!

موقف أخر حدث مع مدونة زميلة .. كانت تتحدث على الايميل مع أحد المدونين الشباب عندما تطاول عليها فى الحديث .. كلام مقزز و ألفاظ قذرة و أسلوب مقرف .. أتذكر جيدا صدمتها عندما كانت تروى لى هذا الموقف .. كانت هى الأخرى تتخيل أنه _ من كتاباته التى تشع مثالية و ثورة على الخطأ _ ينقصه جناحان ليصبح ملاكا .. بالمناسبة هذان ليسا نموذجين فرديين كما سيدعى البعض .. بل هما عنوان لشريحة كاملة فاسدة من المدونين ..

احتمال أخر للتملق .. هو أنه ينافق لينافقه الأخرون .. أو باللغة الأكثر وضوح " يكسب زبون " يأتى عنده دائما فى المدونة و يضع تعليقاته التى تنفجر اعجابا بروعته و أسلوبه ..و كأننا فى سباق محموم هدفه جمع أكبر عدد من المعجبين .. أو أكبر عدد من المنافقين ..

كارثة وجود هذا النفاق و التملق أن المدون بعد فترة يصدقه و يستمد ثقته بنفسه منه .. ثم مع الوقت بعد أن يري كل هؤلاء الحواريين المسبحين بحمده كل يوم يعتقد أنه وصل لقمة الهرم الفكرى .. يتخيل أنه كون معتقداته عن كل شىء فى الحياة و كل من يعتقد غير معتقداته فهو حمار بدون جدال .. يتملكه الغرور .. كل المدونين يملكون نرجسية غير طبيعية .. ثم يتحول من مغرور نرجسى الى ديكتاتور لا يقبل النقاش و لا يثنيه أحد عن أرائه مهما كان وضوح حجته .. ربما يصبح يوما أكثر ديكتاتورية من حسنى مبارك شخصيا .. أعرف الكثير من هذه النماذج و لا أطيق حتى الحديث معهم ..

الكارثة أن المجتمع كله يعانى الزيف .. زيف فى كل شىء .. ثم أكتشف أن من كانوا يهاجمون بضراوة هذا الزيف مزيفون حتى النخاع .. مجتمع تملكه الخراب و فئة خربة و متصدعة تهاجم هذا الخراب أملة فى تغييره !!

غبت فترة ليست قصيرة ثم عدت .. عدت مهاجما فئة من المفترض أننى أنتمى اليها .. و لكننى أعلن الأن أننى لا أنتمى لجماعة المدونين حتى لو استمريت أكتب فى هذه المدونة .. أريد فقط أن أنتمى لعدد محدود منهم أراهم فعلا أقوى من كثير ممن يدعوا فى أنفسهم بطولة ليست بهم رائحتها .. و أرى أن هذه المدونة فقط وعاء مضطر لأن أصب فيه كل ما يجول بعقلى من أفكار لأننى لا أجد وعاء أخر .. و أتمنى أن يقرأ هذا الموضوع أكبر عدد من المدونين و ان كنت أشك أن أحدا سيقرأه من الأساس خصوصا أننى أعتقد انهم نسونى منذ فترة .. لأن منهم الكثير لا يهمه سوى أن أذهب لمدونته لأعلق على ما يكتبه ليأتى الى هو الأخر .. و أنا لا أتعامل بـ " منطق الحلاقين " هذا .. و لن أذهب بعد ذلك سوى لمن أقتنع به و لن أكتب تعليقا يحمل شبهة مجاملة أو نفاق .. و أرجو من كل من يقرأ هذا الكلام من المدونين _ و أنا أولهم _ ألا يستثنى نفسه من النقد و يعتبر نفسه فوق مستوى الشبهات .. ليفكر جيدا و ليسمح لنفسه ببعض الوقت يرتد فيه نحو الخلف .. فقط ليكون تقدمه أكبر و خطواته أسرع !

هناك 28 تعليقًا:

Unknown يقول...

اولا:من غير تملق والله ولا مجاملات كنت سايب فراغ على الاقل بالنسبة لى ..

ثانيا:ماشى انا معاك ان المجتمع دة مليان مجاملات وناس بتفشر بس اللى بيفهموا اكيد مش بيفشروا....

ثالثا:اسلوبك كالعادة مش عارفة بيسحرنى بصراحة بيفكرنى بحد مهم جدا و ذكى جدا ...

م / محــمود حجــاب يقول...

أنا اتصدمت .. لكن الصدمة التي تليها ابتسامة عريضة .. شكرا يا أسامة ، و مع إني متأكد من قوة شخصيتك .. بس يظهر إنك أخيرا أعدت النظر و توصلت لوجة نظر بين رأيي و رأيك .. يارب تكمل على النحو ده من التفكير ، لإن أسامة صديقي الكاتب كان يجب أن يكون أسلوب تفكيره كذلك من البداية .
بداية جديدة موفقه يا بطل .. و طالما بدأت النظر بهذه العين أنا معك بيدي و قلبي من الآن ...
و تحياتي لنفسي لإني أعرف من أصاحب .

م / محــمود حجــاب يقول...

استحملني يا أسامة معلش لو كنت هتدخل في حاجة ماتخصنيش ... بس احنا على مدونه بتاعت واحد عنده فكر و بيقدم قضايا محتاجه لعلاج أو بيقدم خطط محتاجه لدعم .. يعني اللي بيعلق يا إما بيشكر في الفكر أو بيدعمه .. أو بينقد في الفكر .. أو بيشكر في الأسلوب الأدبي .. أو بينقده ... لكن احنا هنا مش في ساحة شات ولا أسامه عامل المدونة دي علشان يستقبل من خلالها قبلات و تحيات حاره ...
ياريت يا جماعة كل واحد بيكتب يكون موضوعي في تعليقه .. و اللي مش فارق معاه أصلا نص المقال مايعلقش أفضل ، و أكيد ده رأي أسامه

2ensan wnsan يقول...

العائد بعد إنقطاع .. حمدا لله على سلامتك ..

مش عارف البوست دا بيدي احساس عاد لينتقد
وثقافة حب النقد مع الافتقار لتقبل النقد ودي حاجه تقريبا فينا كلنا بنحب ننقد وبنتغاظ اوي لو حد انتقدنا .. انا عن نفسي كده بس الغيظ او الزعل لسماع النقد دا بيبقى وقتي وبيعدي بسرعه .. دا اولا.

ثانيا انا معاك ان في تملق او اشتغالات بمعنى اصح الواحد بيتنفخ عالفاضي لحد اما يكتشف قدر نفسه .

ثالثا بدون اي تملق موضوعك دا رائع جدا فعلا وبيثبت الفكره اللي كنت واخدها عنك وانك فعلا دماغ حلوه جدا ..

بس يا ترى يا هل ترى انت هتتقبل النقد برضه ولا هتعمل زي وتتعصب وتتغاظ

أبوعبيده يقول...

سلام عليكم
قال سفيان الثورى ( افتضحوا فاصطلحوا)
فعلا يا باشموهندس . زى ما انت قلت بالضبط ...
الناس دى عارفه عيوب بعض كويس جدا والخلل الفكرى والادبى المتوفر فى الكثير من المقالات ..... بس هما اتفقوا نفسيا على السكوت على بعض. عشان ميحرجوش بعض ونسيوا المبادىء والكلام الكبير المجعلص فى سبيل ان محدش منهم يسمع او يقرا كلمه (كلمه ) مش عاجباه ( بيتقوا شر لسان بعض)
...................................
انا مبسوط جدا جدا...
اسامه هو اسامه ... ( مدخلش فى بقه واحد)
انت ولد محترم ... من غير تملق
ياريتنى صريح مع نفسى زيك.......
ودى بدايه...
......الباااااااشموهندس قادم........
تتا تتن
حياه افضل...
سلام عليكم

sanboool يقول...

http://sanboool.blogspot.com/
ادعوك لزيارت مدونتي الجديده

غير معرف يقول...

هتقول تملق تقول نفاق مش ليا دعوة مبروك على العودة للكتابة وحلو انك تستعيد توازنك وترجع بموضوع قووى حلو انك تكون صريح مع نفسك بس مش حلو انك تكون قاسى عليها وياريت تبقى ترد على التعليقات علشان تعمل كونكت مع اللى بيعلقوا

maiosha يقول...

أسامة أخيرا رجعت

والله العظيم وحشتنى جدا جدا جدا ( شوف بقى تملق تملق يعنى )

شوف يا سيدى .. أنا الأول اتصدمت من المقدمة.. ايه ده هو اسامة ماله راجعلنا سخن كده ليه؟؟
وبعدين لاقيت عندك حق

بس انت يا سيدى بتتكلم عن فئة معينة من المودنين .. أو ده اللى فهمته
متهيألى اللى هم المدونين السياسين اللى بيحاولوا يصلحوا البلد أو نفسهم على الأقل يعملو كده بكتاباتهم ونقدهم للأوضاع

طيب الناس الغلابة اللى زيي حالاتى كده يسيبوا التدوين .. يعنى أنا بحاول أتكلم كلام بسيط ممكن ميكنش هادف أوى بس أهو حاجة على قدى .. أعمل ايه؟؟

أسيب التدوين بقى .. اللى عرفنى بواحد زى حضرتك .. بجد واحد أفتخر انه دخل مدونتى فى يوم من الأيام وعجبته.. انسى كل الناس اللى عرفتهم عن طريق المدونات

متهيألى صعب أوى يا أسامة

بس فى الاخر ليا كلمة أخيرة .. أنقد يا سيدى براحتك -مش هنلاقى أحسن منك تنقدنا - بس يا ريت متقساش علينا .. ومتبقاش عنيف فى انتقادك لينا

سلام

كل سنة وانت طيب

Heba يقول...

ويلكم باك يا اسامه ديه اول حاجه
تانى حاجه انا مكنتش ناويه ارد عليك عشان انا(على حد قولك) بتاعت شغل حلاقين وانت مبتكتبليش فى مدونتى خالص وعشان كده قلتلك انى مش هسيب كومنت عالتوبيك ده مع انه عجبنى
بس رجعت وقلت عيب بردو يعنى ازعل اسامه منى عشان حتت كومنت صغنون

والله فكره البوست حلوه يا اسامه بس اسلوبك مش اد كده وكمان متشتت وحاسه ان المقدمه اللى انت كتبتها مش حلوه يعنى كان ممكن تبقا احلى من كده

احب اقول ان السبب الاساسي فى التملق هو انك بتتصاحب على صاحب المدونه فبتخاف تزعلو منك

و عشان مطولش عليك انا مش بتاعت شغل حلاقين ولا حاجه بدليل انى معنديش فى مدونتى كومنتات كتير ولا بنافق حد بس هو الموضوع موضوع هات وخد يعنى هتكتبلي هكتبلك هتفتح المدونه بتاعتى تقرا وتقفلها عادى بردو والاهم بقا انى بحس ان كومنتات جميل ورائع ديه احسنلى امسحها لانى مش هستفيد منها حاجه

بطتك

Amgad يقول...

حمدالله علي سلامتك يا عم اسامة
لا فض فوك يا ابني انت جبت
كتير اوي من السلبيات اللي موجوده
في مجتمع البلوجرز وانا متفق معاك وابصم علي كلامك بالعشرة
تحياتي
امجد مجاهد

princess zalabia يقول...

موضوع حلو وفكره اكتر م جيده بس انا ف رأي ان النفاق والتملق مش ف التدوين بس ولا التعليقات اللي بتنكتب بعد اي بوست بتنزله ولا هي ديه المشكله ف ده المشكله بجد اني انافق نفسي واخطر زي ما قررت انك مش تنافق حد ولا توافق ان حد ينافقك ابدا بنفسك اولا و مش تنافق نفسك ابدا بنفسك وحاسب نفسك واعترف باخطاءك و اي فكر اتكلمت عنه م غير ايمان بيه واي تعليق مكنتش راضي عنه اعترف باخطائك و حدد افكارك و اتجاهاتك
تحياتي

دعاء مواجهات يقول...

معاك ان عالم التدوين مليان عيوب

بس مش لدرجة انك تهاجم بالطريقة دى

كلنا عارفين العيوب دى كلها

وكل واحد مسئول عن افعاله
ومحدش عمرة هيجبرك انك تعلق عندة بدون رغبه صادقه فى دة

لان دى حريتك ومحدش يقدر يرغمك على حاجه

كمان انت مش مضطر تصب فى وعاء مدونتك لو انت مش حابب التدوين ولا عالمه متقعدش فيه ثانيه بدون اقتناع او من منبع الإضطرار

مش معاك فى اضطرارك دة يااسامه
وانا من شجعك على لاتدوين

لكن هذا مبدئى

( لا تجعل نفسك مضطرا للوجود فى المنطقه التى لست مضطرا اصلا انك تكون فيها ))

تحياتى لصراحتك

ورفضى للأسلوب

Dr. Ibrahim يقول...

الموضوع شائك حبيبى

فيدخل فيه النفاق

ويدخل فيه مبدأ " إدينى فى الهايف وانا أحبك "

ومبدأ "القوالب نامت والإنصاص قامت "

بارك الله فيك

د/هيما

Mero.. يقول...

عزيزي أسامة...
الموضوع جميل جدا... دي مش مجاملة هههههههه

مفيش حاجة اسمها فئة المدونين..
انا لا انتمي لاي فئة اصلا..واعتقد اي انسان بينزه نفسه عن "التآمر" على "نفسه"..عمره ما هينساق ورا الكلام دا.. ولا هيروح "اجتماع لمناقشة مستقبل التدوين".. ويابخت من وفق راسين في الحلال الهي يفهموا....
دمت بخير..
عود أحمد..

غير معرف يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

بدايتا حمدلله على السلامة .. نورت البلوج بعد غيبة طويلة , اتمنى تكون فترة كافية ل استعادة التوازن و الحكم الصائب على الامور وده واضح جدا من اختيارك ل موضوع العودة .

بجد اخترت موضوع هيفتح عليك النار و القذائف الموجهة من كل جانب و النتيجة هتكون حاجة من اتنين يا اما هجوم و محاولة نقدك نقد لاذع .. او .. مرور الكرام و لا تعليق .

بما انى لا انتمى لاْى فئة .. مش عارفة هل ليه الحق انى اقول راْيى ولا ده هيكون نوع من التطفل ؟!

الصراحة انا قريت البوست من كذا يوم و امتنعت عن التعليق .
من وجهة نظرى المتواضعة .. انا معاك فى كل كلمة قلتها لانى لمست ده فى كتير من المدونين .. قلة بسيطة دخلت ليهم و لقيتنى مستمرة معاهم و اكيد ده راجع ل اعجابى بفكرهم و تميزهم اللى بيفرض عليك احترامهم و التواصل معاهم.. و تلاقى نفسك مجرد ما تفتح جهازك بتدور عليهم لانهم بجد يستحقوا ده .
ليه تجارب مع مدونين .. بما انى مش مدونة ولا ليه بلوج الاقى تجاهل ل التعليق اللى اكتبه. بالرغم من الرد على اللى قبلى و اللى بعدى .. طب ليه ؟!و يتكرر الموضوع .. لقيت ده مالوش غير معنى واحد و هونظام ماليش مصلحة معاك هارد ليه ؟؟؟؟؟
مش بس كده ؟!.. لو لك وجهة نظر مخالفة حتى لو انت الصح بقيت عدو و شخص غير مرغوب فيك .
لما تلاقى بوست مليان غلطات املائية بالهبل و تبص تلاقى سبعين تعليق , معنى كده ان الناس دى عدت و قريت البوست و لا واحد فيهم فكر يقول نصيحة لصاحلب البلوج, و الغريبة ان ده اتكرر فى كذا بوست له مثلا و كمان الاغرب انك تلاقى ناس لها وزنها فى التدوين و تمر مرور الكرام و تصفق له و هايل و رائع و سلام .
اكتر من كده لو قلت ما يمليه عليك ضميرك .. يا سلام على اسلوب الرد و الهجوم اللى تلاقيه .. بالرغم من انى ماليش اى مصلحة او غرض الا النصيحة ؟!
فى الحالة دى يبقى ده اسمه ايه ؟؟؟؟
نفاق .. رياء .. تملق
ليه بيضحكوا على نفسهم .. ليه مش بيواجهوا نفسهم .. ليه مش بينصحوا بعض للصح و اللى يساعدهم على التقدم و الرقى .
اكيد كتيييير مش هيعجبهم انهم يقفوا قدام المراية و يشوفوا الحقيقة دى .
بجد موضوع جميل .. يا ريت يتفهم صح ده ل اللى عاوز يفهم .
طولت عليك .. كل سنة وانت طيب .
ارق تحياتى ليك .. سلام

شـمو نشـادر يقول...

انا مش من عادتى انى ارد على التعليقات .. لكن انا حابب ارد على التعليق بتاع دعاء مواجهات ..

انا حاولت ارد عليها بشكل شخصى بس منفعش .. فمضطر ارد عليها هنا .. متهيألى انه برده من حقى ادافع عن وجهة نظرى و اوضح شوية حاجات ..

انا هاخد من كلامها و هرد عليه ..

( معاك ان عالم التدوين مليان عيوب

بس مش لدرجة انك تهاجم بالطريقة دى )

ايه بقى هى الطريقه اللى تقصدها انا مش قادر استوعب .. بس غالبا هى تقصد انى كنت وقح و قليل الأدب و سافل .. و تطاولت على تابوهات مقدسة يعد الهجوم عليها درب من الكفر و الالحاد .. مع ان انا شايف انى كنت بتكلم بالمنطق و العقل ومكنتش محكم المشاعر فى اى حاجه كتبتها .. و لما اقول ان فى حاجه غلط او اسلوب غلط و الكل مجمع انه غلط اعتقد انى حقى اهاجمه بأقسى و أفحش الأساليب و هو ما لم أفعله هنا أصلا .. لانى مهاجمتش حد او اسم بعينه .. و حابب افكر الناس انى لما كنت بغلط فى أسماء بعينها زى حسنى مبارك او احمد عز كانت دعاء و غيرها بيسقفولى .. انما طبعا الهجوم على المدونين المطالبين دائما و أبدا بحرية الرأى كما يدعون يختلف .. متهيألى المدونين دول لو حد فيهم بقى وزير اعلام الحبس فى قضايا النشر هيبقى زى برامج احمد شوبير .. يعنى فى كل وقت و من غير عدد .. ما علينا ..

( كلنا عارفين العيوب دى كلها )

كويس جدا ان دعاء عارفه العيوب دى كلها .. انا كنت فاكر انى جبت الديب من ديله .. لكن سؤال بسيط .. ما دام انتى عارفه العيوب دى كلها ليه مأشرتيش ليها قبل كده .. ليه محاولتيش تنبهى المدونين ليها قبل ما تكتبى اى حاجه او تنقدى اى حاجه .. الرد ع السؤال احتمالاته مش لذيذه .. لكن هو فى الغالب : لانك مش هتقدرى تستوعبى ان عدد التعليقات يبقى عشرين بعد ما كان بيبقى 120 .. كارثه طبعا .. ربنا يزود من عدد تعليقاتك ..

( وكل واحد مسئول عن افعاله )

كل واحد مسئول عن افعاله فعلا طول ما افعاله دى خاصه بيه هو لوحده .. مبتأثرش غير فيه هو بس .. مبتضرش اللى حواليه .. لكن المدون المفروض انه بيأثر فى اللى حواليه و بيضيفلهم .. يبقى كلنا مسئولين عن افعاله و مسئولين عن توجيهه لو ماشى غلط ..

( كمان انت مش مضطر تصب فى وعاء مدونتك لو انت مش حابب التدوين ولا عالمه متقعدش فيه ثانيه بدون اقتناع او من منبع الإضطرار )

لا انا مضطر لانى مش لاقى غيره .. و مضطر لده زى ما انا مضطر لحاجات كتير اوى فى حياتى .. زى انى اتولدت مصرى مثلا و عشات فى السواد ده اللى محدش فينا اختاره و مع ذلك برده _ ودى المصيبه _ بحبه ومش عايز اروح فى اى داهيه غيره .. ولا انتى ده كمان اخترتيه ؟ .. و بالنسبه لنصيحتك الغاليه اللى وصلت واضحه جدا بخصوص انى احسن اسيب التدوين و ان محدش ضاربنى على ايديا فانا شاكر ليها جدا .. لكن انا فعلا مش مدون ولا حابب يبقى اسمى مدون اصلا .. و يوم ما هبطل كتابه هنا هيبقى عن اقتناع كامل من جوايا مش من مؤثرات خارجيه زى كلامك ده ..

و شكرا ليكي نورتى المدونه جدا ..

Hossam يقول...

اولا مدونتك جامدة
ثانيا عندك حق فى كل كلمة انت قلتها
انا كمنا مش بنتمى الى المدونيين انا ونفسى وبس
فى مدونين شخصيتهم ومواضيعم غريبة اوى
عن المجاملات انا مبعرفش اجامل خالص لدرجة انهم بيقولوا انى بارد
بس الللى مش بيعرف يجامل فى مصر مش هيعرف يمشى مع الحياة
تقبل مرورى
سلام

maiosha يقول...

سلام عليكم
أنا عارفة إنى رديت قبل كده .. بس معلشى ده ميمنعشى إنى أعلق تانى لإن واضح إن فيه باب مناقشة إتفتح بس إتفتح زيادة عن اللزوم شوية

يا أسامة فيه حاجة مهمة لازم تاخد بالك منها .. إننا كلنا كمدونين أسرة واحدة وزى الإخوات فمش عايزاك تاخد كلام عادى بمحمل تانى

يعنى كلام دعاء كلام عادى جدا إنت أخدته من منظور عنيف شوية

(ايه بقى هى الطريقه اللى تقصدها انا مش قادر استوعب .. بس غالبا هى تقصد انى كنت وقح و قليل الأدب و سافل .. و تطاولت على تابوهات مقدسة يعد الهجوم عليها درب من الكفر و الالحاد)
إيه يا سيدى الكلام ده؟؟ حرام عليك دى قالت كلمة عادية جدا ليه الترجمة الغريبة دى؟؟

إنت فيك حاجة متغيرة يا أسامة .. ومتقوليش هو أنا علشان صريح ومش بنافق أبقى إتغيرت .. لأ مش دى القضية
مش كلنا منافقين وغلطانين .. ومتحاولش تقنعنى إن كل حياتك اللى فاتت فى التدوين كانت نفاق ولا إيه؟؟

وبص يا أسامة هو فيه تعليق أخير .. كل واحد عنده حرية فى التعبير عن نفسه بالطريقة اللى يحبها .. لإن المفروض ان جيل الشباب اللى زيينا بيحاول كل جهده يلاقى الحرية والديموقراطية
ولما أخيرا لاقينا حريتنا فى حاجة نقدر نعملها بإيدينا زى المدونات .. تقوم إنت يا أسامة تمارس علينا ضغوط وتقولنا يا تكتبو بإسلوب معين يا متكتبوش !!

متهيألى الحل الأحسن إن كل اللى عايز يكتب يكتب .. اللى عايز يخرج اللى جواه يخرج ..لازم يكون فيه إختلاف فى الأذواق .. وعلى العموم لما يعجبك حاجة يا سيدى رد وقول أخيرا قريت حاجة حلوة
ولو معجبكشى فهكرر رجائى مرة تانية
بلاش تجرح فى حد

ياريت تتقبل مرورى

سلام

شـمو نشـادر يقول...

اوك بما ان ميوشه فتحت باب نقاش فانا لازم ارد عليها برده ..

بصى يا ميوشه .. انا مش باخد الكلام على محمل تانى ولا حاجه .. بس انا مش ضرورى ابقى باخد كل الكلام اللى بيتقاللى بطريقه سطحيه عشان مبقاش بفهم غلط .. ممكن الكلام مهما كان انتى شايفاه بسيط يكون وراه كلام تانى اللى كاتبه مقدرش يقوله .. و يا ريت تفسريلي انتى الكلام لو شافاله تفسير تانى ..

بالنسبه لان انا فيا حاجه متغيره .. ممكن جدا يكون فعلا فيا حاجه متغيره .. بس انا مش متغير من ناحية حد و لا انا شايل من شخص و لا بصفى حسابات مع حد .. انا طرحت موضوع انا شايفه غلط و خلص الموضوع على كده .. انما واضح ان الموضوع مش جاى عاى معدة ناس كتير .. عموما عادى انا مش بطالب كل الناس انها تعجب ولا تقتنع بكل حاجه بكتبها .. لكن لما ينقدوا و يردو على كلامى يردو رد موزون و يقولو كلام عليه القيمه و ميبقوش متناقضين مع نفسهم ..

و بالنسبه لموضوع انى بمارس ضغوط .. انا مين اصلا عشان اقول يا تكتبو باسلوب معين يا متكتبوش ؟ .. انا ماليش سلطه على دماغ ولا فكر و لا تصرفات حد عشان اقول كده .. انا بقدم رؤية انا شايفها عجبتكم كويس معجبتكوش براحتكم برده .. ده اللى انا اقدر عليه انما انا اصلا مش أهل ان انا اضغط على حد .. و بكرر للمره الألف ان الحرية دى لازم تكون مقترنه بالمسئولية عن الناس اللى هتقرا و الانطباعات اللى هياخدوها من كتابتى .. ده الكلام اللى قلته يا ميوشه و مش عارف ايه الغلط اللى فيه .. و انا مش بجرح فى حد لان انا اصلا مجبتش سيرة حد ولا قلت اسم حد ..

نورتى المدونه يا ميوشه و الاختلاف فى الرأى مش لازم ينتهى بخناقة ..

غير معرف يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
ما دام عاد البرنس للكتابه
لازم نرجع ونرد عليه
ومادام رجع بعد غيبه يبقي لازم يكون الرد علي قد الغيبه دي كلها
يا اسامه فعلا كنت سايب فيا فراغ مكنتش لاقي حاجه محترمه تعبر عن رايي اقراها بس اخيرا وبعد عده محاولات رجعت لينا بالسلامه ونورت يا برنس المدونه والمدونات الي جنبنا وزي ما قال حوده اتصدمت بس بعد الصدمه ابتسامه عريضه بعودتك يا سمسم لا تحرمنا من كلامك يا برنس والي رد لقاء في رد علي موضوع جميل باذن الله واخر الكلام السلام

2ensan wnsan يقول...

سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

واضح يا اسامه انك متنرفز شويتين ومخنوق 3 شويات من التدوين كله ومن بعض المدونين او كلهم

وواضح انك في نوبات الغضب دي بتطلعه على الناس حتى اصحابك من المدونين يعني دعاء ما قالتش حاجه غلط .. واضح جدا انها بتديك نصيحه لا اكثر ولا اقل وزي ما هي بتقول انها هي اللي شجعتك عالتدوين هي برضه بتنصحك انك ما تكونش في مكان انت مش متقبله .. وهو دا اللي اي حد ممكن يفهمه ..

انت بقى فسرته براحتك واديتله معاني تانيه خالص ..
التمس لاخيك العذر دا حديث عن الرسول والتمسنا العذر في انك متضايق من حاجه في البوست اللي انت كتبته ومكنش فيه تفنيد ليه وللكلام اللي فيه اعتبارا من انك متضايق واكيد بتقول كلام في ساعة غضب
وبرضه دلوقتي انت في ساعة غضب ومش هنفند الموضوع والردود يا ري تهدى شويه وبعدين تبقى تتكلم بموضوعيه اكتر وبلاش الهجوم دا
اهدى وبعدين ابقى اتكلم بهدوووووووء

واحد من البلد دى يقول...

السلام عليكم

بص يا باشا

انا ماشى بمبدأ


وإن يحدثك السفيه فلا تجبه

فخير من إجابته السكوت

فإن حدثته فرجت عنه

وإن أهملته كمدا يموت


ما حدش عامل حكر فكرى على حد

وكل واحد يكتب زى ما هو عايز

وأى واحد حر يدخل بقى يقرا بس

يدخل يقرا و يعلق..

ما يدخلش خالص..

الناس أحرار..

صح يا باشا و الا لأ

عموما

كل سنة و انت طيب

والبوست الجديد مستنيك

تحياتى لك

PrInCeSS BeRy يقول...

شمووووووووو اولا كل سنة وانت طيب وعيد سعيد وحشتنى كتاباتك جدا لانك حد عارف بيقول اية وتفكيرك دايما متجدد ما شاء الله وانا متوافقة معاك انة النفاق بقة سمة من سمات العصر وموجودة فى كل حاجة بس مقدرش احكم ان كل الناس منافقة عن طريق الكتابة او الخ بس بيظهر من مواقف بنتعرضلها ووقتها بنقدر نحدد


وكعادتك وانا عند راييى انك متميز جدا وربنا يحميك نابغة بجد

payoomee يقول...

ممممممممم والله كلامك صح لدرجة اني خفت اعلق لاتقول عليا متملق و لا طمعان في حاااجه
هههههههههههه جزاك الله خيرا على الكلام الجامد ده بس هو فعلا جامد اوي يعني بالراحه شويه، انت في الاول كنت بتقول نقد بناء بس قلبت فجأه ليه كده والله الناس ديه متستهلش حتى النقد اللي ينقد انسان انجز و اضاف ومش متوقعه منه التقصير
شكرا

Ghada , Rofayda يقول...

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

اخي اسامه .. اولا عذرا علي التاخير و لكن كان ذلك لظروف وفاه والدي اسالك الدعاء له بظهر الغيب .. ان يدخل الفردوس الاعلي باذن الله تعالي..

ثانيا : جزاك الله خيرا علي كلماتك التي يندر ان يقولها احد

ثالثا: رائي ان الحل في هذا الموضوع مع عدم استثناء نفسي او مدونتي ان الحل في مبدا اسلامي رائع ..

* (1) .. يقول الله سبحانه و تعالي" ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد"

= وناخد بالنا من كلمه عتيد دي .. يعني ربنا يبشدد قوي علي كل كلمه بتتقال .

* (2) .. حديث " وهل يكب الناس علي وجوههم في النار الا حصاد السنتهم"

* (3) .. حديث عن اصل الايمان .."من كان منكم يؤمن بالله و اليوم الاخر ليقل خيرا او ليصمت" يعني لو مؤمن بوجود ربنا اساسا و بان في حساب و اخره و كده .. يتقول كلام حق يا تسكت

* (4) .. اربعه بقي .. من الاخر انا عامل المدونه ليه ..

- بص حطه قدامك السؤال ده , و جاوب عليه بينك و بين نفسك , وكل واحد ادري, و اسال نفسك بعد ما تجاوب .. لو انا مت دلوقتي حالا و ربنا سالني السؤال ده , وهنسئل , اجابتي هتكون مشرفه؟؟ لاننا كلنا هنسمعها و هنشوفها ..

لان الحساب هيشهده كل البشر يوم القيامه .. من اول سيدنا ادم مرورا بسيدنا محمد ,, و اصحابك وباباك ومامتك .. و اولا و اخيرا

ربنا سبحانه و تعالي ....

ياه.. اسال الله الاخلاص في القول و العمل و السر و العلن .. وربنا يسترنا جميعا فوق الارض و تحت الارض و يوم العرض عليه..والحمد لله

دعاء مواجهات يقول...

من الواضح انى جيت متأخر اوى

بعد ما الى رايح واللى جاى ادلى بدلوة

اولا اشكر الناس اللى حاولت توصل المفهوم صح لأسامه


واشكر لأسامه ديكتاتوريته وتفسيرة الخاطئ ورفضه للتصحيح

واحب اقولك ياأسامه

وارد عليك من كلامك زى اما نت عملت

( تقصد انى كنت وقح و قليل الأدب و سافل .. و تطاولت على تابوهات مقدسة يعد الهجوم عليها درب من الكفر و الالحاد .. )

لو سمحت بس تفهمنى او توضحلى

فين الكلمه اللى قولتها توصلك كل المعنى المتعصب اللى مش ذكى دة

بجد ياجماعه حد يشاورلى ع الجزء اللى يفهم كل المعانى العميقه دى

حد يجيبلى سبب غير ان اسامه كان مستنفر ردى ومتعصب منو للدرجه دى..


(ليه مأشرتيش ليها قبل كده .. ليه )

لا يابرنس مش علشان تعليقاتى تقل ولا تزيد انا يمكن ف البدايه كنت بحب ان تعليقاتى تزيد اة لكن مش معنى كدة انى انافق او اقول كلام لناس مش فى محله
لأن محدش ولا شئ يقدر يضطرنى لدة

وبعدين التعليقات مش هتزود اسمى ومكانتى عند حد مقتنع بيا بالفعل

بالعكس هيناقشونى .. ومش هيصادروا افكارى ويتوقعوا كلام متقالش ..

ارد انا بقى زى اما نت رديت بالنيابه عنى ف سؤال انا مشوفتوش

وتوقعت انت بذكائك الخارق الإجابه

(انا متكلمتش عن مشاكل او اخطاء التدوين والمدونين لأنى مليت من كتر ما شفت ناس اتكلموا عنو فالموضوع بالنسبالى اصبح مش ذو اهميه انى اضيع وقتى ف الكلام فيه).

(مازلت مصممه ان كل واحد مسئول عن افعاله )

لأن اللى مش عاجبك متقرالوش ومتدخلش عندو وخلصت المشكله دا لو كان فيه مشكله اصلا

وبعدين انت لو حد عندك تفكيرك الخاص ومقتنع بيه محدش هيأثر عليك ابدا طبعا


( وبردو مش مع فكرة الإضطرار اللى انت مصمم عليها دى لأن ملهاش مبرر عندى

انا لو مش مقتنعه زيك كدة كنت هكتب واحط كلامى ف درج مكتبى اكرملى منا نى اضطر للوجود ف مكان وبين ناس مش بحبهم

دا رأييى الغير ملزم ليك إطلاقا ً

( وأخيرا)

أشكر لسيادتكم التكرم والتواضع والرد عليا مع انك مش متعود ترد على التعليقات

المفروض اعتبر دا شرف ليا

ولا لصدق الكلام ووجعه ليك))؟؟؟

شـمو نشـادر يقول...

احب بس اوضحلك حاجه يا دعاء ..

انا لما ادافع عن وجهة نظرى دى متبقاش ديكتاتورية ابدا .. من حقى جدا ادافع عن وجهة نظرى لما الاقى حد بيهاجمنى و يا ريته بيقول كلام قيم او معاه حجج قوية .. الا كله كلام مالوش اى وزن ..

و انتى فعلا اثبتتيلي انى طول عمرى كان عندى حق انى مردش على اى تعليق مهما كان .. لان الصداع ده اللى انا مش شايف من وراه اى لزمه ولا قيمه انا مكنتش ناقصه ولا دماغى فايقاله .. و انا فعلا ندمان انى رديت على تعليقك من الاول اساسا او تعليق غيرك ..

و انا اقدر اعتبر دلوقتى كلمات زى ديكتاتورية و عدم ذكاء دى اهانات شخصية لكن انا هعديها مش مشكله .. لانى مش هنزل بالمستوى هنا اكتر من كده .. كفايه انى رديت تانى اصلا ..

اما بالنسبه للمبررات اللى انتى كتباها كلها فانا مش هرد عليها لان انا زهقت م الرغى فى الحوار ده اساسا .. حوار تافه و هايف و انا غلطان انى دخلت فى مناقشة فيه لانى كنت فاكر اصلا ان محدش هيستغرب الكلام اللى انا قلته لانه على ايدينا كلنا .. بس واضح انه خلاص مبقاش يهم حد .. كلكو صح اكيد يا جماعه و انا اللى غلط .. مفيش مشكله خالص .. لو كان ده اللى هيريحكم فيا رب تكونو ارتحتو ..

و شكرا جدا لاهتمامك .. شرفتينا بتعليقك مره تانيه .. و اسلوبك فى الرد فعلا راقى جدا ..

و لو علقتى تانى مهما قلتى انا مش هرد على تعليقات ..

shekoo el lazeeeeeeez يقول...

جرئ
وبتقول الحقيقة بس الحقيقةدايما بتزعل
خليك زي ما انت يا بطل