الأربعاء، 8 أكتوبر 2008

عن المواطن سلجابى !!

( يا عم ده شعب سلبى _ دول ناس خلاص خدو على ضرب الجزم _ ده شعب لازم يتغمى و يتساق _ شعب مبيعرفش يقول لأ .. الخ ) كل هذه العبارات تتردد بكثرة على ألسنتنا جميعا ناعتين أنفسنا بها .. جميعنا نتهم دائما الشعب المصرى بأنه سلبى و خاضع و لا يهب للمطالبة بحقوقه المسلوبة .. و كأن هناك اتفاق ضمنى بين جميع أفراد الشعب على هذا الرأى .. الجميع يؤكد ذلك .. الفقير قبل الثرى و الجاهل قبل المثقف .. الكل أجمع على أننا شعب ابن كلب يستحق كل اللى يجراله لأنه ساكت على حقه و رضى لنفسه الذل ..

بالطبع كنت أنا أيضا أردد دوما هذا الكلام .. أغضب و ألعن و أسب هذا الشعب لأنه لا يتحرك كلما حدث شىء ما من الحكومة يتسبب _ و ما أكثر هذه الأشياء _ فى ارتفاع ضغط دمى .. و لا زلت الى الأن أتفوه بهذه العبارات لا اراديا دون وعى كلما حدث شىء ما يستدعيها الى ذهنى ..

باختصار .. كلنا أجمعنا أن الشخصية المصرية شخصية سلبية بطبعها ..

و لكنى أرجوكم الأن الى النظر الى الأمر من زاوية أخرى ..

عندما يعتاد انسان ما على عدم استعمال عضو من اعضاء جسده و يتم اهماله بشكل كامل .. فان هذا العضو يصيبه التضاؤل و الضمور .. ثم لا يصبح له أى قيمة تذكر فى الجسد و يصبح بعد ذلك غير قابل أصلا للاستخدام ..

لم يعتد الانسان المصرى منذ قديم الأزل على ممارسة حقه الطبيعي فى الاختيار او الاعتراض .. اختيار حياته التى يراها مناسبة له .. اختيار حاكمه .. الاعتراض على قرارات رؤسائه التى يراها خاطئة .. كل هذه الحقوق الأصيلة تم سلبها منه بشكل عفوى جدا و تلقائى للغاية حتى أصابه الشك فى كونها أصلا من حقوقه .. قهره حكامه منذ أن كان التاريخ رضيعا و حتى أصابته الشيخوخه .. لم يسأله أحد أبدا فى يوم ما " انت ايه رأيك فى الموضوع ده ؟ .. طب نعمله و لا منعملهوش ؟ " .. حتى ألهته التى يعبدها كان فراعينه يفرضونها عليه .. سلبوه حقوقه فى وقت لم تكن فكرة حرية الانسان و حقوقه تبلورت فيه بشكل كافى فلم يملك مبررا قويا يدفعه للثورة أو الاعتراض .. حتى أصيب هذا العضو المعنوى المسمى بـ " القدرة على الاعتراض و الاختيار " بالتضاؤل و الضمور من فرط اهماله الاجبارى .. من يأتى الأن ليحاسب الشعب المصرى على سلبيته يشعرنى بأنه كان نائما لألاف السنوات ثم استيقظ فجأة ليجد شعبا يائسا محبطا مستسلما فيصرخ هادرا شاتما لاعنا الشعب و اللى جابو الشعب .. يتحدث فقط عن النتائج دون النظر الى المقدمات ..

نعم .. ربما يكون الشعب المصرى سلبيا .. و لكن لسلبيته أسباب أعمق بالتأكيد من كونها عيبا خلقيا ..

هناك قاعدة طبية معروفة تقتضى بأنه بمعالجة المرض يزول العرض تلقائيا .. بينما معالجة العرض نفسه لا تسبب زوال المرض .. و لا تؤدى الا الى ضياع الكثير من الوقت يستشرى فيها المرض أكثر فى جسد المريض ..

أرى أن سلبية المواطن المصرى ما هى الا عرض من أعراض مرض الاستبداد الذى بليت به مصر منذ أن ظهرت فى الوجود دولة تسمى مصر .. فكما يقول المفكر العظيم جمال حمدان : " مصر حكومة و طلعلها شعب !! " .. مرض الاستبداد كالسرطان ينتشر فى خلايا الشعوب و تظهر أعراضه و اضحة فى سلوكياتهم .. الانسان المصرى يشعر دائما و أبدا بالقهر فى كل الأوقات و تحت كل الظروف .. شعور يولد لديه الاحساس بعدم الأمان داخل بلده و بجوار أقرب الناس اليه .. مما يؤدى به الى الشعور بالتضاؤل .. ثم الانكماش داخل نفسه و الهروب خوفا من خطر لا يعلم مداه .. و يظهر هذا الانكماش و الهروب بوضوح فى السلبية و عدم المشاركة فى أى شىء او الاعتراض على أى قرار ظالم ..

لا ينبغى أبدا أن نترك المرض و نظل ننظر باستنكار الى العرض .. فليزول الاستبداد أولا من على عاتق المواطن المصرى لتزول معه السلبية و اللامبالاه .. و لكن أرجوكم أن تتوقفوا عن الافتراء على هذا الشعب و نعته دائما بالسلبية .. فليس على المريض حرج !

ملحوظة أخيرة : أعتقد أن الثمانين مليون مصرى على يقين تام بأن المواطن المصرى سلبى و غير قادر على قول لا .. فى حين أن الثمانين مليون أنفسهم يشكلون هذا الشعب المصرى .. يعنى المواطن واخد باله انه سلبى و بيقول انه سلبى .. و المواطن اللى عارف انه سلبى و بيقول انه سلبى يبقى مواطن مش سلبى !! .. نفى النفى اثبات .. لو كان المواطن فعلا سلبى الى هذه الدرجه و مطرمخ و مفيش حاجه فارقه معاه كان زمانه عاجبه حاله و فاكر نفسه عايش 100 فل و عشره .. لكن كونه معترض على اسلوب حياته و شايف انه لازم يعترض و يقول لأ فده بيضفى عليه صفه ايجابية بتقل معاها صفته السلبية .. يعنى قول انا ايجابى جدا لأنى معترف ان انا سلبى جدا !! .. أو الافضل فى الحالة دى متقولش سلبى و لا ايجابى .. قول انا مواطن سلجابى !!

هناك 15 تعليقًا:

أبوعبيده يقول...

سلام عليكم
ههههههههههه
انت اصلا مش فاهم وجهه نظر الشعب..
الشعب ده زاهد......
ابون ... زاهد
قمه التضحيه وقمه الازراء على النفس بالسلبيه والتقصبر...
افهم انت بس وشغل دماغك ...
الشعب ده ناوى يفقع مراره الظلمه ببروده وسكونه..
امال ايه....
ده شعب تقيل

Ghada , Rofayda يقول...

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

اري انه الانسان يولد علي الفطره..

اما ان يمارس افعال القوم السلبيين فيصبح منهم ..

او ان يمارس افعال القوم الايجابيين فيصبح منهم..

وعلي فكره الامر اختياري .. بس محتاج جو ايجابي شويه .. مش جو حريه ولا ديموقراطيه -لان من قلب الازمه يولد الحل- ولكن اقصد اي محفز ولو بسيط جدا للايجابيه.

موضوع جميل
تحياتي

غير معرف يقول...

السلام عليكم
ازيك يا سمسم
انا مش عارف ليه كل الناس سلبيه فعلا
كل واحد مستني لو شاف حاجه غلط يقول اصبر هتلاقي فلان هييتكلم وفلان ده يعتقد ان علان هوا الي هيتكلم وفي الاخر ولا فلان يتكلم ولا علان يتكلم وهوا ده العادي يا عم سمسم مشكور علي الموضوع الجميل ونهايه الكلام السلام

ola_barakat يقول...

يعني افهم من كده انك مواطن سلجابي؟
شوف ... كلامك فيه نسبه من الحقيقه لكن ده مايمنعش ان الشعب احيانا بياخد قرار والمشكله انه لما بياخد القرار ده بيتحول ف النهايه لنتيجه غلط
اديك مثال واحد
بس مصر ايام الملك قام الناس وعملوا ثوره وشالوا الملك رمز الظلم والاستبداد والدكتاتوريه والهيصه دي كلها شوف بقي النهارده نتايج الثوره دي ايه ؟
مش هاقولك طبعا لانك شايف
يبقي من حق المواطن انه يشك في قدرته علي الحكم السليم بايجابيه علي الامور السلبيه التي يحياها في مجتمع سلجابي بحت ناتج من رؤيه متخوفه لكل الامور
فاهم حاجه ؟

غير معرف يقول...

اعتقد ان السلبيه اللى عند المصريين ناتجة عن ثقافة الخوف احنا شعب اتربينا على خاف تسلم ومن خاف سلم واتربينا اننا نمشى جنب الحيط بنخاف نتكلم انت بقى عاوزنا نتكلم وكمان نقول لا

الدميقراطية والايجابية الواحد يتربى عليها من صغره وعلشان يبقى فى دولة ديمقراطية لازم يكون فى بيت دميقراطى مدرسة ديمقراطية اب وام ديقراطين بيعودا ولادهم على الايجابيه

دكتور جامعة ديقراطى يدى الطالب فرصته فى انه يكون ايجابى حاجات كتير لازم تتغير فينا الاول صفات بشريه انسانية

لازم البنى ادمين تتغير الاول علشان يبقوا ايجابين

غير معرف يقول...

انا مع اسامه فى اللى بيقولو بس مش مع الاستاذه علا بركات هى بتقول ان المصريين هما اللى شالو الملك لا والله مش المصريين ده الجيش وفيه فرق كبير بين المصريين كشعب و المصريين كجيش وبعدين دى مكنتش ثوره دى كان انقلاب سلمى تبعه ثوره يعنى لو مكنش الجيش هى اللى قام بالمهمه دى كان زمنا فى الملكيه والحمد لله ربنا خد بتار الملك من الشعب الظالم ورجع الملكيه ههههههههههههه

الميكروباص يقول...

السلبيه موجوده لأن مفيش اتحاد- ومفيش تفكير جماعي
وللسبب ده كله بيخاف يقدم على خطوه عنتريه قد تكلفه اعتقاله أو وظيفته- ان اعترض في العمل على مديره مثلا- أو حاجات زي كده
السلبيه متولده لأن مفيش حد هايقف معاك
.....
في أول عمل اشتغلت فيه مره تأخرت الرواتب ليوم 24 في الشهر ولم نقبض
الراتب متأخر 24 يوم
الموظفين قعدوا يقولوا ويعيدوا- كده حرام- كده كتير- الراجل ده ايه مش حاسس بينا
المهم يا سيدي
دخلنا في اجتماع- وكانت شركه صغيره- اعداد الموظفين فيها كلهم 10
قال صاحب الشركه حد عنده شكوى من حاجه
انا بأه كنت لسه صغير وعندي روح المغامره- قلت له يا فندم مش معقوله الرواتب تتأخر 24 يوم ده شيء كتير واحنا ورانا مسئوليات
قالي " يا سيدي ظروف شركتنا- مش لازم نستحملها؟" راح باقي الموظفين قالوا لي جرى ايه يا عم- مش نستحمل الشركه اللي بناكل من وراها عيش- ايه يا سيدي- ايه يعني الراتب تأخر- مفيش اي مشكله
وطبعا طلعت بعد الاتماع قلت لهم انتم ....... حرفيا
...
المشكله مش في السلبيه بقدر ما هي مين هايقف معاك لو أنت ايجابي؟؟؟؟
من المؤسف انك تكون ايجابي وتجد نفسك لوحدك
ساعتها هتخسر كتير

غير معرف يقول...

kol ensan lazem ethrk we ykhaom el salbea lazem as7an ntkdm lazem kol ensan ygher nafso..we nkon egaben we smile to life we ntwkl ala alaah as7an yrda 3na we keda nkon lena value fe el hayah rabna hyhasbna ala tsrftna towards what going around us...sally

sara draz يقول...

الصراحة ان احنا متبعين قانون
معاهم معاهم عليهم عليهم

ورأى المواطن المصرى مش بيتسمع وان اتسمع هياخد على قفاه

العيب مش بس فى الحكومة لا العيب كمان فى الشعب اللى احنا منه فعلا

بس ربنا يهدينا
وتحياتى اليك
وتسلم

جروب الاسلام يقول...

احنا السلجابيين

والله حاجة مش بطالة احسن من غيرها كتيير

الشعب المصرى شعب جميل وطيب والله

وتحياتنا اليك
وتسلم

غير معرف يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

ازيك اسامة .. ايه الجمال ده.. ايه المفاجاْت الحلوة دى و الله البلوج نور بيك تانى و يا رب دايما و مش تغيب علينا كتيييييير كدا !

سلجابى !!
تعرف كلمة مش بطالة برده .. تجمع ما نحن فيه من اختلاط الامور و تداخل لكل شىء.

من وجهة نظرى اننا احنا اللى ممكن نخلق الجو الايجابى او السلبى من البداية .
بداية من البيت و الاسرة و التنشئة بمعنى ان الاب و الام يربوا اولادهم على الحرية فى ابداء الراْى و حرية الحوار .. لكن بالفعل احنا مفتقدين ده فى النواة الاولى للمجتمع وهى الاسرة .. بالتالى كل ما توسع الدائرة بتوسع معاها الفجوة فى التعبير عن وجهة النظر و لغة الحوار .
سياسة القمع المتبعة من الكل ابتداء من البيت برده .. كل ده طبيعى يخلق مواطن سلبى غير قادر على التفاعل و العطاء , مغلوب على امره , مجبر .. هو ده شعبنا !!
الكبير بيهضم حق الصغير .. قيس عليها كل حاجة الاب و الابن .. الطالب و الاستاذ .. المرؤس و الرئيس ..الشعب و الحاكم .

نقطة تانية نفتقدهاو هى العمل بروح الفريق و المشاركة الجماعية .
ارجع و اقول برده احنا مش اتربينا عليها .. كل واحد بيقول انا و من بعدى الطوفان , مصلحتى اولا و قبل كل شىء .. مش مهم على حساب ايه ولا مين ؟!
وحتى لو حصل و جروب اعلن العصيان و الاحتجاج و الاضراب .. ايه النتايج اللى بيشوفوها .. لا شىء !!!
ده مش سبب كافى ل الاحباط و السلبية !!

فعلا الايجابية موجودة جوانا بس الظروف المحيطة بينا هى اللى مش مساعدة على اى حاجة .. زى ما انت قلت بازالة المرض يزول العرض و ليس العكس !!

شكرا ليك و ارق تحياتى .. حاسة انى مش مركزة اوى .. لكن قلت لازم مش امر مرور الكرام .

سلاااااام

future pharmacist يقول...

ازيك يا اوس

احب اقول رايي ، بص يا اسامه،
هوا ا) ياما من تتابع المصايب علينا
- قرار جديد او مشكله جديده - ومفيش اي تحرك ايجابي ، فلان يستني علان يعمل
حاجه وعلان يستني ترتان ومفيش حاجه بتحصل في الاخر - زي ما رفعت بيقول -واخرنا نقول يا عم دي حكومه ........
، ده عودنا ع الرضوخ والاستسلام خلاص خدنا علي الطرمخه ،اننا نسكت ونقول امين .
او 2) ان الشعب لسه ماخدش علي افاه كفايه عشان يعترض .
انت عارف احنا مش بنتحرك الا في اخر ربع ساعه استني الربع ساعه دي بقي لحد متيجي وساعتها هنقول كفايه .
بس انا خايف اننا حتي نفقد الميزه العسل دي كمان .
ملحوظه: انا عجبني تعبير سلجابي اوي لدرجه ان انا حاسس اني سلجابي .
شكرا كتير ليك وربنا يخليك لينا وتكتب كمان وكمان . سلامي ليك ولرفعت
واتمني يكون رايي مضايقش حد .

لســـه بخيـــر يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أول مرة أعرف إن فيه كائنات حية ما زالت تحت المجهر لاكتشافها .
حتى الإنسان تم اكتشاف نوع جديد منه وهو السلجابى .

وهو دا أفضل تعبير فعلاً عن المواطن المصرى .

للأسف السلبية أصبحت فيروس من نوع خطير ينتشر فى جسد المصريين ويتطور بشكل فظيع يجعلنا نتنازل عن أهم حقوقنا حتى نصل إلى التنازل عن حريتنا التى وهبنا الله إياها ن أن خلق الله آدم - عليه السلام - حتى لقمة العيش (الرغيف يعنى)
بقا ييجى بالعافية .

اللهم ارحمنا .
وأعتذر للإطالة .

PrInCeSS BeRy يقول...

اولا انا زعلانة منك جدا علشان بسال عنك ومبتسالش عنى ما تقراليش يا سيدى بس اكتبلى ازيك يا بيرى بجد زعلانة

اما عن البوست فا انا عند راييى فيك انك بجد مبدع جدا ودماغك ما شاء الله جميلة وفكرك عالى وسابق سنك طول الوقت بكتاباتك ما شاء الله

أية الشقية الشعنونة يقول...

بعد انقطاع طويل
وحشتنا جدا جدا
بجد بجد
البوست ده عجبنى جدا يا اسامة
واثبتلى انك مش سلبى ومش مكتئب تلقائىا
انا هقفل دلوقتى لانى فى سكشن وداخلة هنا خفية لو اتمسكت المعيدة هتعلقنى
هكمل بعدين
ياله سلاموز