السبت، 10 مايو 2008

التاج الأول و الوحيد .. من أحلى مواجهات !

لما دخلت ع الايميل امبارح لقيت من ضمن الرسايل الاوفلاين رسالة من صديقتى العزيزة و أختى دعاء عمرو الشهيرة بدعاء مواجهات ( اه هى دعاء مواجهات بتاعت ضربة شمس ) بتقوللى فيها ادخل ع المدونه بتاعتى هتلاقى البوست الجديد فيه مفاجأه ليك .. انا قلت خير اللهم اجعله خير و قريت أية الكرسى خصوصا ان دعاء اساسا مطرقعه و يتخاف من المفاجأت بتاعتها دى .. سميت و دخلت ع المدونه برجلى اليمين و لقيت المفاجأة .. دعاء أهدتلى تاج يا جماعة .. التاج الأول و الوحيد و أظن هيكون الأخير اللى حد هيهديهولى .. بقيت مبسوط جدا ومنشكح ع الاخر وقلت كويس يا أسامة اهو فى حد لسه فاكرك و بيهديلك حاجه .. و كمان جاي مش من اى حد ده من دعاء ..

انا لقيت ان دى احلى مناسبه وأنسب فرصه انى اتكلم شويه بقى ونرغى مع بعض كده .. بداية احب اتكلم شويه عن دعاء مواجهات .. دعاء يا جماعة هى الأب الروحى للمدونة بتاعتى دى ( اه مشيها الأب ) .. دعاء هى اول حد شجعنى وقاللى انت لازم تعمل مدونة وتكتب .. دعاء هى اللى شجعتنى ابعت للدستور وادتنى ثقة فى كتاباتى وافكارى الى حد كبير .. دعاء الصريحة اللى مش بتعرف تجامل .. المنوفية الشرسة ( بتتغاظ هى اوى من حوار المنوفية ده .. لدرجة ان بقى عندها عنصرية مضادة خلاص ضد اى حد مش منوفى ! ) .. دعاء اللى ان شاء الله هتبقى صحفيه مهمة و قريب لانها موهوبة بجد ودماغها عالية فعلا .. دعاء اللى انا زعلتها منى قبل كده كذا مره بس مع ذلك بتسامحنى ( على اعتبار ان انا اخوها الصغير وكده وان مكنتش انا ازعلها مين هيزعلها يعنى ! ) .. شكرا يا دعاء على كل حاجة و يا رب نفضل اصدقاء على طول ومتزهقيش منى ..

ثانيا بقى .. انا لازم اشكر كل واحد دخل ع المدونة دى ولو حتى بالصدفة .. اشكر كل واحد دخل ولو مرة واحدة وألقى نظرة ع المدونة .. واشكر كل الناس اللى زى العسل اللى لو مكانوش شجعونى وكلمونى عن اللى بكتبه وقالولى ارائهم مكنتش هكمل اصلا .. سواء عجبهم او معجبهمش .. شايفينه كويس او وحش .. كفايه انهم اهتمو بيه اصلا .. بشكر محمد على (face off ) واحمد زكريا و البنهاوى و اتشو و الحسيني واحمد عبد المنعم وحمودى وتيتو .. بشكر رفعت و عبد المنعم ناصف و عطية عبد الباسط و احمد توفيق و محمود حجاب و محمد قمر و احمد حجاب و عبد العظيم و احمد زكى و مصطفى عطيه .. بشكر الساكو و محمد عادل و العكش و عاطف يحيي .. بشكر نودى و زلابيا و د. داليا ( أوركيدا ) و شهد و ندى و دنا و رودينا .. بشكر روناء و شمس و ساره و مونى و ريم .. بشكر غادة و رفيدة و علا بركات و سلمى .. بشكر نادين و دندونه و مارو و أمنية .. و يا رب مكونش نسيت أى حد .. بشكركو كلكو يا احلى اصدقاء فى الدنيا والمدونه دى على فكره بتاعتكو انتو .. وبشكر كمان اى حد دخل قرا و معلقش .. أو اى حد دخل علق و مقراش ( واخد بالك يا زكريا ! ) .. كل واحد قاللى كلمة تشجيع او حتى قاللى كلمة احباط ( أصل الاحباط ده بينفع لعلمكم برده .. بيخليني أعند اكتر ! ) ..

التاج بقى طبعا معاه سؤال .. ما هو دعاء لازم تسيبلى اسفين فى الموضوع .. بومبه جامده اوى بصراحه .. و سؤال اجبارى كمان يعنى لاااااااازم اجاوبه .. السؤال بيقول : انت ازاى ؟!! .. اتكلم عن نفسك فى 10 نقط .. اصعب سؤال حد ممكن يسأله لحد .. المشكله ان انا معرفش اللى انا هقوله عن نفسى ده فعلا فيا ولا لأ .. والله فعلا بتكلم جد .. ممكن اقول حاجات متكونش فيا خالص وانا فاكر انها فيا .. ومقولش حاجات هى فيا وانا معرفش .. وممكن اقول حاجات كانت موجوده وخلصت او حاجات بتروح وتيجي .. حد فاهم حاجه ؟ .. انا نفسى مش فاهم .. ما علينا ! .. انا هتوكل على الله واقول بس لو مكملوش عشره ماليش دعوه بقى يا دعاء .. وبرده متاخدوش على كلامى أوى ..

انا انسان مزاجى جدا .. بحب اخدم الناس اللى انا بحبهم بالذات .. متشائم الى حد ما مع ان ساعات بلاقى نفسى متفائل برده .. احيانا بكون متهور وساعات بكون خجول و جبان .. بتأثر بحاجات تبدو للبعض تافهة .. ساعات ببقى مهايبر ورتمى سريع وساعات تانيه ببقى ممل ورتيب ورتمى كئيب .. بحس ديما ان انا ماليش اى لازمه فى اى حاجه فى الدنيا .. بحب الهدوء وبحب اقعد مع نفسى كتير ( مع انى مبقتش بعرف اعمل كده خلاص ) .. و انا بقول كفايه اوى كده بقى يا جماعه مش لاقى حاجات تانيه اقولها دلوقتى .. وانتو بقى ابقو قولولى ايه رأيكم فى الكلام اللى انا كاتبه ده ..

واستغل بقى الفرصه واقوللكم يا ريت لو تقيمو المدونه كده من اولها و تقولولى ايه رأيكم فيها بوجه عام .. و شكرا اوى اوى ليكو كلكو و شكرا ليكي يا دعاء على احلى تاج من احلى صديقة ..

هناك 21 تعليقًا:

غير معرف يقول...

ايوا كده شباب تكرير
قشطه يا اس اس اس
ايه الحلاوه دى ياض
مع انك مذكرتش اسمى كامل بس مش مهم
الحسينىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

غير معرف يقول...

والله هو كلام جميل بس انا هعيب عليك ف نقطتين مزعلني منك جدا جدا اول نقطة هيا انا ازاي الساكو يتحط ف الاخر دي ممكن يطير فيها رقاب وطالما زكر الساكو يعني نقول الساكو رمز السلاح بس يالا المسامح كريم وعشان خاطرك ي اوس بس الزعل التاني انك بتقول علي نفسك ملكش لازمة لما انت ملكش لازمة مين اللي لية لازمة يعم والنعمة انت واد زي العسل وربنا يوفقك
SAKOO RMZ ELSLA7

غير معرف يقول...

جميل يااسامه انت بجد شاب جميل ومتميز مش ذي مابتقول ممل وملكش لزمه اكيد الانسان الكويس هو اللى بيقول على نفسه كده بس بجد انت جميل والمدونه بتاعتك جميله ومواضعها تجنن خالص وبجد بشكر دعاء عشان اهدت ليك التاج عشان بجد انت تستحقه وشخصيه كويسه جدا وياريت نتقابل تاني على النت ولو صدفه رودينا فارس

غير معرف يقول...

مبروك يا ملك على تاج دودو بالنسبة بقىللمدونة هيا جامدة علشان فى صراحة وجراة بس تودى فى داهية يا سوسه اجمد شعر كان اخر واحد وربنا يوفقك

غير معرف يقول...

بصراحه انا فخزر جدا انك واحد من اعز اصدقائى يا أسامه لأنك بصراحه شخصيه مميزه وعندك افكار حلوه كتير ومن ضمن الافكار دى كانت المدونه الجميله دى اللى بتعبر فيها عن رأيك بطريقه زى العسل واللى غالبا بيكون معظمنا متفقين معاك فى الرأى ده لكن اسلوبك الجميل هو اللى ادى لنجاح المدونه دى
صديقك العزيز م/أحمد توفيق

غير معرف يقول...

السلام عليكم ازيك يا اسامة جميلة مدونتك من غير مجاملة يكفي انك ع الاقل تعبر ونتكلم بيحريتناوربنا يوفقك اسفة لو ما كنت بقدر ادخل عليهاعشان جهازي كان ف الانعاش بالاضافة لظروف الدراسة

غير معرف يقول...

انا سالي لو ما ناسي ومبرووووووووك ع التاجوان شاء الله ما تكون اخر مرة

غير معرف يقول...

اولا..عيب عليك اااوي ياس اللي عملته ده. بقه ياراجل تقول اسمي اول واحد(يهون عليك ستان والزعيم) بقه ده كلااام طب خليه الاخير عشان يبقي ختامه مسك ما علينا.
ثانيا.. فيه سبع نقط انت قولتهم في اجابتك عن سوال انت ازاي؟؟ منهم ف رايي -المتواضع- اتنين بس هما اللي انا شايفهم فيك والباقي صفات لاي كائن بشري موجود على الارض.
ثالثا.. متميزه هي حقا مدونة اس دائما ما تترجم على صفحاتها ما يجول بداخل الشباب بل ما بداخل الشعب عموما من طاقات متفجره تكاد ان ينفلت زمامها لتبين حقائق مستنيره على مرىء ومسمع من العالم كله ولكن الاذان صم والافواه بكم(الحكومه واعوانها)...والاعين لا تري الا ما تهواه من قتل وتشريد وف ستين داهيه كل من يري غير ذلك او يفكر بغير عقول هؤلاء؟؟!!
Face OFF MsAaY7

غير معرف يقول...

عندك حق يا ساكو فى الى قولتة ازاى اسامة مالوش لازمة دا ان شاء الله هيبقى لسة مستقبل كبير جدا جدا وبكرة افكركم كلكم
عاطف

Ghada , Rofayda يقول...

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

اولا جزاك الله خيرا انك افتكرتنا في شكرك :)

ثانيا : ايه العشر صفات الجباره دي
:)
كلها عكس بعضها , بس تعرف سمات صريحه و علي فكره هيه اللي ماشيه اليومين دول :)
ربنا يعينك و ييسرلك امورك و يردك للصواب يا رب
ثالثا : بالنسبه للمدونه .. هيه صارخه قوي يعني تحس ان صاحبها بايع الدنيا و زاهد فيها و في انتظار زوار الفجر علي احر من الجمر ...
يعني اتمني انها يكون فيها شويه "خاف يا ابني علي نفسك" و كتيييييير من الرسايل الايجابيه في كل مناحي الحياه ..

و مبروك علي التاج

شـمو نشـادر يقول...

بما ان انا قلت هخليها رغى المره دى ونفتحها ع البحرى فانا هرد على تعليقاتكم هنا كمان .. يلا ان شالله ما عن حد حوش ..
............................
الحسيني .. متشكرين خالص يا ابن قسمى يا مشرفنى .. وبعدين اسمك محفور فى قلبى يا برنس مش هتفرق كتبته هنا كامل ولا مش كامل ..
............................
الساكو .. يا باشا فى الاول فى الاخر والله كلكو على دماغى من فوق .. واعتبره فى الاول يا سيدي .. يا رمز السلاح .. حكاية بقول على نفسى دى اصلى بحسها كتير وانا متعود افضفض معاكم باللى جوايا على طول من غير تزويق فقلتها .. بلاش نفك نفسنا بكلمتين يعنى ولا ايه يا حبى ..
............................
رودينا فارس .. انا مبسوط بيكي جدا وبتعليقاتك وبتشجيعك وشكرا انك شيفانى مش ممل وليا لزمه ( انتو مخدوعين فيا اوى يا جدعان ) .. و ان شاء الله هنتقابل تانى ..
............................
نودى .. عرفتك لما قلتى يا سوسه .. ربنا يبارك فيكي وانا بهديلك اخر واحده بما انها عجباكى اوى كده .. عشان لما اروح فى داهيه مبقاش لوحدى ..
............................
م/احمد توفيق .. يا باشا والله انا اللى فخور بيك وبصداقتك .. انت شخصيه محترمه جدا ومتشكرين ع التشجيع ..
............................
اللى مش كاتبه اسمها ومش عرفتها الحقيقه .. بقوللها الف سلامه على جهازك وربنا يديله الصحه وكفايه بس انك بتهتمى وبتدخلى ..
............................
سالى .. شكرا ليكي والله يبارك فيكي ..
............................
face off .. تصدق ياض انت مبيتمرش فيك .. يعنى حطيتك اول اسم ومش عاجبك كمان .. ده الساكو والحسيني هيقطعو بعض ع المكانه دى .. بتتبتر ع النعمه وعايز تبقى اخر واحد .. وبعدين متفكرنيش بقى بالزعيم ده الا عمرى ما قلتله طلب وجابه صح .. اقولله تلاته طعميه يجيبلى اتنين فول وواحد مسقعه .. اقولله اتنين فول وواحد مسقعه يجيبلى واحد طعميه واتنين بطاطس .. انا يئست منه خلاص .. وبعدين كويس ان فى صفتين من اللى قلتهم طلعو فيا اساسا زى ما انت بتقول .. ما انا قايللكم متاخدوش اوى على كلامى يعنى انتو اللى بتحكمو .. وبعدين بقية الصفات انت بتقول انها فى اى كائن بشرى يعنى اكيد فيا برده مرحناش بعيد .. اصلى ساعات بتجاوز واعتبر نفسى كائن بشرى .. ومتشكرين اوى ع الكلام الجامد اللى انت كاتبه فى ثالثا ده يا برنس ويا رب المدونه تفضل عجباك على طول ..
............................
عاطف .. ربنا يخليك بتديني امل والله بس كله بدعواتك ..
............................
غاده ورفيده .. لا شكر على واجب انا مقدرش انسى حد دخل هنا و قاللى رأيه او كلمنى عن حاجه كاتبها وده اقل واجب .. وبعدين الصفات فعلا فيها تناقض كتير بس هعمل ايه والله كنت بقول اللى شايفه .. السؤال اصلا صعب .. ومش فاهم يعنى ايه هو ده اللى ماشى اليومين دول بصراحه .. بالنسبه لموضوع زوار الفجر ده انا سمعت انهم بقو ييجو بعد الضهر اليومين دول .. انتى عارفه الوخم بقى والحر محدش بيصحى بدرى كده .. انا مش هقوللك انا فاتح صدرى ومش هاممنى حاجه والكلام ده وهعمل فيها جيفارا بس الموضوع كله انى ما دام اتكلمت يبقى اقول كل اللى جوايا او متكلمش اصلا .. مش هنفضل طول عمرنا نلف من شوارع جانبيه او نعمل فيها مش واخدين بالنا .. ان قلت متخفش .. وان خفت متقلش .. يعنى يا اقفل المدونه دى خالص يا اما اقول كل اللى جوايا .. و عشانا عليك يا رب ..

غير معرف يقول...

ازيك يا اسامة ...صراحة انا مش عارفة ابداء من فين ؟؟ لان جوايا كلام كتير قوى و يا ريت اقدر اعبر عنه ومش انسى حاجة منه ...بدايتا احب اشكر دعاء بجد لانها عرفت تقدر انسان يستاهل ..جرىء*صريح *واضح *مهموم بمشاكل جيله و مجتمعه....تانى حاجة اعذرنى لانى ممكن اختلف عن كل اللى كتبوا تعليقات لانهم بيعرفوك معرفة شخصية فعرفوا يعطوك حقك لكن انا عرفتك من خلال المدونة ومن خلال كتاباتك !!....انا حسيت انسان جميل احساسه عالى جدا,له دور فعال و متميز مش زى ما بيقول مالوش لزمة بل على العكس ويمكن ده راجع لانه انسان طموح ناجح بيهدف ل الافضل دايما وعينه على بكرة مش النهاردة وده اللى عاطيك الاحساس انك لسه مش عملت حاجة ....انت خجول !!مين ضحك عليك وقالك كده ؟؟....متشائم !!لاء طبعا لانك لو كنت كده مش كنت كملت اصلا انت بتتحرك بخطا ثابتة وعارف انت عاوز ايه .....عجبتنى قوى كلمة جبان دى ؟؟ انت جبان !!لو كنت كده او حتى بيجيلك الاحساس ده مش كنت عملت المدونة اصلا ولا قلت فيها رائيك بكل صراحة و وضوح مهما كلفك كلامك ده وانت فاهم كده كويس وشايف الظروف حواليك ,احساسك بالمسئولية هو اللى بيحركك وعلشان كده مش بقيت عارف تقعد شوية فى هدوء ولا عدت هتعرف انت بدات مشوارك ولازم هتكمله ان شاء الله ......بالنسبة ل رائى فى المدونة :طبعا انا مش متخصصة ولا ناقدة ولكن هاقول رايئ المتواضع انها بجد رائعة و متميزة وكل مواضيعها جميلة و واقعية من خلال حياتنا ,ولكن اهم ما فيها الكتابات اللى بتدل على سمات شخصيتك باحبها اكتر التعليقات على موضوع معين ....واخيرا ربنا يوفقك فى حياتك على كل المستويات باذن الله لانك بجد انسان جميل جميل ....سلام ....(داليا)...سلام

أبوعبيده يقول...

بصراحه مش عارف اقول ايه اسامه شخصيه غاليه جدا عليى قلبى ولكن ده مش معناه ان كل اللى هو بيقولوا او بيكتبوا صح ؟!بس انا من عادت انى اكون زى النحله اهوى على العسل
ابدا بالايجابيات
1_ المدونه فكرتها رائعه وده ميختلفش عليه اتنين
2_ اسامه ولد مثقف ومتفتح وحاسس بمشكله بلده جدا وده شىء يحسد عليه فى عصر التبلد
3_اسامه شاب طموح موهوب ومدحى مش هيضيف كتير
4_ كيان المدونه مبنى على روح الدعابه المضحكه ولكنه ضحك كالبكاء وده شىء مش عند كتير من الكتاب الكبار
5_االدونه دعوه الى الانتقال من مرحله ازمه الوعى الى مرحله وعى الازمه
6_اكبر دليل على نجاح المدونه التفاعل اللى مهاها من الجماهير
وخاصه انا لانى شخصيه غير انبهاريه والمدونه بهرتنى
اما عن السلبيات فانا لا احب ان اكون كاالذبابه لا اقع الا على القمامه لذلك انا شايف افضل طريقه لتغير السلبيات مش انى اواجه صاحبها بيها ولكن انصحه باللى يعالجها من غير ما اجلده
نصيحتى لاخويا وحبيبى اسامه هى
حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم
ان الرجل يلقى الكلمه من سخط الله لا يلقى لها بالا تهوى به فى النار سبعين خريفا .......... الى اخر الحديث الشريف
وسلام عليكم

غير معرف يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

الى صديق روحى

الى من يعطى من يريد بدون ان يمن عليه

شرف ليا ان انتا صاحبى وبجد انتا مشرفنا يا صاحبى وبعدين انتا تستحق اكتر من تاج انتا تستحق وسام كبير واحنا الى هنقدمهولك


صديقك عطعوط.

غير معرف يقول...

حبيبي يا سم سم انت حد زي العسل في كل حاجه انت اه مهيبر شويه بس انا بحبك جدا ونيس مدونه بجد وعقبال ما تكون مدونه العالم كله بيقراها

Ghada , Rofayda يقول...

قصدت بهوه ده اللي ماشي اليومين دول :
ان انا و معظم اللي اعرفهم بحس ان افكارهم متناقضه و افعالهم كمان متناقضه .... ده والله ليس تقليلا من شان حضرتك بس كنت اقصد بيه هذا المعني فقط :( اتمني انك ما تكون منزعج من هذه الجمله....

دعاء مواجهات يقول...

إزيك ياأسامة باشا

إحم إحم

إية بس يابرنس كل الصفات الجميلة والكلام الجامد اللى منقدرش علية دة بس
معقوول انا كل دة؟؟

عموما بجد مش غريبة انك تكون بالذوق دة ما انت تربيتى يااض ولا عندك شك فى دة؟؟؟؟؟؟؟
هههههههههه

بهزر طبعا
نفسى اتطمن عليك بقى وتركز ف المزاكرة ياابنى عاوزة افرح بيك قبل ما امووت

بجد ميرسى لكل واحد او واحدة زكرونى بكلمة طيبة فى مدونتك

وبدعوهم لزيارة مدوتنى المواضعة.....

شـمو نشـادر يقول...

داليا .. انا بشكرك اوى على كل الكلام الجميل اللى انتى قلتيه .. و مش عارف اقوللك ايه واشكرك ازاى .. انتى من اهم اصدقاء المدونة من أول ما بدأت و ياما شجعتيني .. صديقة جميلة و بنوتة رقيقة و دكتورة شطورة .. ربنا يكرمك و و تفضلى على طول صديقتى و أختى و تفضل المدونة عند حسن ظنك ..
..............................
أبو عبيدة ( محمد قمر ) .. صديقى و حبيبي و أخويا .. متشكر جدا ع الايجابيات اللى انت كاتبها دى .. ده كلام كبير اوى يا عم والله وانا مش قده خالص .. وبالنسبه للسلبيات كلامك وصل واتفهم .. بس انت ادعيلنا ..
..............................
عطعوط .. صديق طفولتى .. و احلى سنين .. الشرف ليا انا يا عطيه و ربنا يخليك ع الكلام اللى زى العسل ..
..............................
رفعت .. على فكره بقى يا جماعه رفعت ده ولا بتاع الحزب الوطنى ولا حاجه ده هو كاتب كده تمويه بس .. يا رفعت متشكر جدا ع الكلام الحلو ده و انت من اهم اصدقاء المدونة من أول ما بدأت ..
..............................
غادة ورفيدة .. انا منزعجتش خالص بس انا كنت بستفسر بس عشان فعلا مكنتش فاهمها كويس .. وبعدين هنا فى ديمقراطية قولو اللى انتو عايزينه و محدش هيفتح بقه .. وانتو بجد ناس زى العسل والمدونة بتاعتكم تجنن ..
..............................
دعاء .. طبعا مكنتيش مصدقة ان الكلام الحلو ده كله عليكي .. اكيييييييد انا اول واحد يقول فيكي شعر كده .. هييييييييييييه هو ذوق الواحد ده هو اللى موديه فى داهيه ..
لا يا جميل انا بهزر اوعى تقفش .. انتى تستاهلى كل الكلام ده و اكتر كمان ..
بس يعنى مكنش لزومه بس السيره اللى متتسماش دى احنا بنحتفل ومهيصين .. لازم الاكتئاب يعنى و مذاكره وبتاع .. عموما يا حاجه دعاء هحاول افرحك قبل ما الامانه ترجع لصاحبها ..
وبعدين انتى جايه تعملى اعلان عندى هنا ولا ايه .. هو ببلاش كده مش تأبجيني الاول .. و بعدين هو انتى ناقصه ناس اللهم صلى ع النبى .. امال الغلابه اللى زيي يعملو ايه بقى ..
شكرا يا دعدوعتى ع المرور و ع التاج .. و ربنا يديم المعروف ..

غير معرف يقول...

والله مش عارف اشكرك ازاى على التسييح اللى سيحتهولى فى المقال الاخير والى الامام ياجيفارا ابن عمك

شـمو نشـادر يقول...

ابن عمى ( عبد المنعم ) .. شكرا يا باشا ع المرور و التسييح ده بينفع لعلمك ميضرش يعنى .. و بعدين جيفارا مين يا عم ده احنا غلابه .. نورت بيتك يا برنس ..

غير معرف يقول...

ايه الجمال ده انا عارف ان انا متاخر اوى بس لوعارف ان الجو اسرى كده كنت دخلت من اول يوم على الموضوع ده ويارب اشوفك انت ونجيب محفوظ حته واحده عملين كتاب واحد وهفكرك بكلامى ده بس زعلان منك انا مش بقرا المقالات دانا بشربها شرب AZ