الجمعة، 23 مايو 2008

أفرام و السادات .. ربنا يهنيكو ببعض !!

كانت مباراة ممتعة فعلا .. كانت تحمل الكثير من الحماس والندية .. و لم تحسم فى النهاية الا بركلات الجزاء ..

منذ البداية كنت أشجع مانشستر يونايتد بكل حواسى .. لثلاثة أسباب .. لأننى أحب فريق مانشستر .. و لأننى لم أستطع أبدا طيلة حياتى أن أحب فريق تشيلسى .. و لأن المدير الفنى لتشيلسى ( أفرام جرانت ) اسرائيلي الجنسية .. و سعدت كثيرا بالفعل بعدما فاز مانشستر بالمباراة و بالكأس ..

فيما بعد قرأت أنه قد تم عقد مؤتمر صحفى قبل المباراة .. ذكر فيه أفرام _ ولا اعرف مناسبة ذلك _ أنه يضع فى منزله صورا لبعض القادة الذين يحاول استلهام نجاحاته من أعمالهم .. ذكر منهم غاندى و تشرشل و محمد على كلاى و مارتن لوثر كينج و .. أنور السادات !!

و أضاف أن هذه الشخصيات عظيمة لأنها واصلت المشوار الى النهاية و استطاعت تحقيق انجازات كبيرة ..

كويس خالص .. الحقيقه كلمات الراجل ده خلتنى اخد قرار انى اقول كلام نفسى من زمان اقوله .. بس كنت ساعات بلاقى مفيش فرصة أو اقول مش دلوقتى خليها بعدين .. بس الاخ أفرام يشكر بقى هو اللى ولعها .. و يمكن كلامى ده مش هيعجب ناس كتير .. بس كل واحد له الحرية فى انه يعبر عن رأيه .. احنا ناس ديمقراطيين .. وهنتناقش ..

أرى أن مصر الان _ بلا فخر _ من نوادر الدول التى بائت بوصمتى عار و ليس وصمة واحدة كأغلب دول وطننا العربى ..

دعنا نرى دولا مثل سوريا و لبنان و العراق ( عراق ما قبل الغزو الأمريكي تحديدا ) .. دول تعانى كثيرا على مستوى الداخل .. مواطنين لا يعيشون فى مستوى اقتصادى أو اجتماعى مناسب .. لا وجود للديمقراطية .. أو بشكل أدق هناك ديكتاتورية تسحق حقوق المواطنين .. ولكنها رغم ذلك دول تحافظ على موقف سياسى خارجى محترم .. موقف يعبر عن شموخ و عدم خضوع .. وكلنا يعرف صراعاتهم مع أمريكا و اسرائيل طيلة السنوات الماضية ..

على الجانب الاخر نرى دولا مثل السعودية و الكويت و قطر و البحرين و الأردن .. دول طأطأت الرؤوس منذ زمن .. ارتضت على نفسها الذل والبقاء تحت ضروس اسرائيل و الخضوع لأوامر أمريكا .. مواقفها الخارجية مخزية و غير شريفة .. و لكن فى الوقت ذاته يتمتع مواطنيها داخليا بمستوى اقتصادى محترم ومستوى معيشي متميز يصل لحد الترف والثراء الفاحش .. و يشعرون ببعض الكرامة داخل بلدهم .. يشعرون بأدميتهم ..

أما مصر فهى كالعادة صاحبة الريادة و الموقف المتفرد .. مصر الوحيده التى تعانى داخليا و خارجيا .. بائت بالسوئتين .. فلا المواطنين بالداخل يلقون أى نوع من الاهتمام من حكومتهم ورئيسهم الموقر .. و كلنا يعلم طبعا الظروف الداخلية حاليا بكل ما فيها .. ولا هى أيضا دولة تملك موقفا خارجيا صامدا أو بطوليا يعارض الارهاب الصهيونى أو يدين الامبريالية الأمريكية .. بل على العكس تماما .. فالزعيم و القيادة و العبور للمستقبل كان يهنئهم منذ أيام على قيام دولتهم .. متهيألى مفيش حد تانى غيره من الرؤساء العرب مهما بلغت درجة بجاحته عملها .. ما شاء الله ريسنا متفوق فى المجال ده .. بل و أيضا يصدر لهم الغاز المصرى تقدر تقول ببلاش .. بيدعمهولهم وبيصرف عليه من جيبه _ أو من جيب الدولة متفرقش _ بدل ما يوفر العيش اللى الناس مش لاقيه تاكله هنا .. هو حسنى مبارك رئيس دولة ايه بالظبط ؟!

ما علينا .. فأنا أرى أن السبب المباشر فى ذلك دون أى لبس أو سوء فهم .. هو أنور السادات .. أنور السادات رجل الحرب و ما يسمى بالسلام .. حبيب أفرام .. الرجل حاد الذكاء الذى لم يوجه ذكائه هذا فى الطريق الصحيح ..

بتقول ليه ؟؟

***********************

معاهدة السلام ..

عقد لبيع القضية و المبادىء و الأخوة العربية و كل الأرض فى مقابل الحصول على قطعة منها .. أتكلم هنا من منطلق أن كل أرض فلسطين هى أرضنا .. و ليس فقط سيناء التى لم ننلها كاملة أيضا غير بعد طلوع الروح والجرى فى المحاكم الدولية اللى كانت ممكن بكل بساطة تحكم ان طابا دى مش بتاعتنا و انها بتاعت اسرائيل .. و ساعتها مكنش حد هيفتح بقه ..

أعتقد أن فترة ما بعد حرب أكتوبر مباشرة هى الفترة الوحيدة التى كان من الممكن وقتها أن يتحقق الحلم .. حلم الوحدة العربية الذى أصبح الأن دربا من دروب الخيال .. مصر منتصرة .. الدول العربية ساعدتنا .. فى اللى قطع البترول و فى اللى ساعدنا على خط النار زى سوريا .. حققنا هدفنا اللى كان وقتها بيتقال انه مستحيل و الجيش الذى لا يقهر و مش عارف ايه .. و بعد ما استردينا جزء من سينا .. و بعد ما السادات حس انه مش هيقدر يكمل و خصوصا ان امريكا هتساعدهم .. قال انا مش قد الناس دى و مش هقدر احارب تانى .. و راح الكنيسيت وقاللهم انا اسف والله مكنتش اقصد .. ويلا بقى احط ايدي فى ايديكم و احط دماغى تحت رجليكم ونكتب ورقتين و تدونى سينا و ابقى ابن كلب لو فتحت بقى معاكم تانى .. لا أرى الموقف على ضوء اخر ..

الحق أن الجولان و جنوب لبنان كانوا فى خطة السادات .. و بالنسبة لفلسطين كان الاتفاق على أن تعود اسرائيل لحدود 48 .. و لكن هل هذا يشفع للسادات ؟ .. أنصار المعاهدة بيقولو دلوقتى يا عم يا ريتهم كانو سمعو كلامه .. انت مش شايف اللى بيحصل دلوقتى ولا ايه .. دول بيبوسو ايدين اسرائيل دلوقتى عشان ترجع لحدود 67 و مش راضية كمان .. شفت السادات كان عنده بعد نظر ازاى ..

أرد عليهم أنه من ارتضى على نفسه الانحناء فلينحنى اذن الى الأبد .. السادات بدأ الخضوع والتنازل عن حق ليس ملكه وانما ملك الشعوب و الاجيال التى سيتحمل السادات ذنب ذلها وتشريدها للأبد .. ذهب معترفا بدولة اسرائيل و هو ما يهدم المبدأ من البداية .. لا وجود لدولة تسمى اسرائيل يا رئيسنا السابق .. أنت تريد المصالحة مع كيان هلامى سرطانى خبيث يجب ازالته .. أنت منحته الشرعية بمعهادتك الأثمة .. انحنى السادات فانحنت مصر فانحنى العرب من بعدها ولا زالوا ينحنون .. و اركب يا شمعون ..



***********************

الانفتاح الاقتصادى ..

القرار العبقرى الذى اتخذه السادات فى الوقت المناسب .. أشهد له بذلك و ابصم بالعشره كمان .. فالنظام الاشتراكى الذى كانت تتبعه مصر ما هو الا كذبة ناصرية كبيرة كانت ستؤدى باقتصاد البلاد الى الهاوية ( مع كامل حبى و احترامى للرئيس جمال عبد الناصر ) .. و قد أثبتت النظرية الاشتراكية فشلا مدويا فى موطنها الاصلى و مسقط رأسها بعد انهيار الاتحاد السوفييتي و سقوط رموز الشيوعية ..

و لكن .. هل طبق السادات الرأسمالية فى مصر تطبيقا صحيحا ؟

أعتقد أن الاجابة هى لا .. و الأدلة كثيرة ..

منها أن مصر بيعت قطعة قطعة و لا زالت تباع الى الأن لمستثمرين أجانب لا يهمهم مصلحة الوطن و لا الشعب بالطبع .. و فى ظل غياب مفضوح لدور الدولة ..

منها أن وزير سابق فى حكومة السادات لما صحفية سألته فى حوار لجريدة محترمة و هى المصرى اليوم و قالتله كيف كان السادات يدير شئون الدولة الاقتصادية .. قاللها : كنا بنقعد بالليل و يقوللى احكيلي !! .. رئيس دولة يعتمد على الحواديت فى ادارة اقتصاد بلده .. ما شاء الله .. السادات بطبعه كان سياسى ناجح من الدرجة الأولى و اقتصادى فاشل من الدرجة الأولى أيضا ..

منها أيضا ما نراه اليوم من فئة قليلة تمتص دم الشعب وتستأثر بالمليارات بواسطة الاحتكار و تجويع الغلابه .. زى الأخ احمد عز ( هو طن الحديد عدى التسعتلاف ولا لسه يا جدعان ؟! ) و محمد ابو العينين و بتوع الاسمنت و غيرهم كتير ..

فالرئيس مبارك يسير على خطى السادات و لا يحاول الانحراف قيد أنملة .. فمبارك بطبعه شخصية غير ابتكارية و غير قيادية على الاطلاق .. الأقدار صنعت له طريقا فمشى فيه كما هو و لم يغيره .. أرى أن مبارك ما هو الا ( التطور الطبيعي للحاجة الساقعة ) لا أكثر ولا اقل .. بيبس كولا بيبس !

***********************

أعتقد الأن أنه من الطبيعي جدا أن يحب أفرام السادات .. ولماذا لا يحبه اذن ؟!!

فهنيئا لك بالسادات .. و هنيئا للسادات بحبكم له ..

و كما قال الحديث الشريف ( يحشر المرء مع من أحب ) .. فربنا بقى يرحمه ويغفر له و يسترها عليه .. و يهدى اللى احتل كرسيه من بعده أو يريحه و يريحنا !

هناك 38 تعليقًا:

غير معرف يقول...

يحرق تشيلسى على مانشستر يابنى انت ناوى تروح انهو معتقل خف شوية واقعد ذاكر كلمتين ينفعوك واهدى بقى

غير معرف يقول...

(صباحو ابيض )....ازيك يا اسامة ....دى تالت مرة اكتب تعليقى و الجهاز يفصل منى !!....مش كل مرة كده ....كل بوست ليك يضرب اللى الوندوز !!.....بس المرة دى انا حاسة ان الجهاز هيولع ومش هيشتغل تانى اطلاقا....مش قلنا نخفف النشادر شوية اليومين دول ..... بجد كتييييييييييير قوى اللى انت شايله جواك ده .....ومش هاقول اكتر من كده !!(انت ناوى تودينا معاك فين بالضبط )....جراْة و صراحة ما فيش بعد كده .....ربنا معانا ومعاك .....* داليا * .....سلام

غير معرف يقول...

عندك حق
ومش عارف اقوول اية؟
زيكوووووووووووووووووو

الميكروباص يقول...

جانبك الصواب
فالرئيس السادات رحمه الله هو الوحيد الذي استطاع أن يهزم اليهود في صورة دوله وهو ما لم يفعله ولن يفعله أحد في المستقبل
وقد أخذ لنا أرضنا المحتله التي اضاعها جمال عبد الناصر رحمه الله وسامحه على ما فعله
وانور السادات لم يبيع القضيه العربيه، بل كانت هناك في الاتفاقيه ورقه لسوريا وورقه لفلسطين ولم يحضر ايا منهم اتفاقيه السلام، وها هي سوريا، لم تأخذ شبر واحد من الجولان إلى الآن، ولن تأخذ مستقبلا، وتذكر مقولة السادات للأسد عندما قال له " بعت الجولان يا حافظ"
المهم اننا أخذنا أرضنا وهو مالم يستطيع احد ان يفعله
طيب احنا عملنا اتفاق سلام وكان بيننا حرب وبناءا على هذه الامور المعقده اقمنا علاقات، تقدر تقولي دوله مثل عمان ليه تعمل علاقات مع اسرائيل؟ دوله مثل قطر ما علاقتها بإسرائيل حتى تبني داخلها استاد تسميه استاد الدوحه وفي قلب اسرائيل؟ دوله مثل تونس وهي بعيده كل البعد عن مسرح الاحداث لماذا تقيم علاقات مع اليهود؟ يا اخي الموقف فعلا معقد، ولا ذنب للسادات فيما حدث، الرجل كان كل همه هو الحصول على الأرض، وأحمد الله تعالى اي لم اكن موجودا في الدنيا أيام حرب 67 وإلا كان يمكن أن انتحر واموت كافر بسبب الذل الذي عانينا منه
ولا عذر لفلسطين وسوريا في عدم حضور اتفاق السلام
لأنهم الآن ينحنون بالفعل وبلا مقابل
ونحن لن نركع لليهود يا نشادر
كيف نركع وقد هزمناهم شر هزيمه؟
نحن المنتصرين في الحرب
كيف نصف أنفسنا بأننا مذلولين؟
الحقيقه ان الكبر هو الذي دفعهم لعدم حضور اتفاقيه السلام
سوريا كانت تريد الحرب- ويبقى قابلني لو حاربت أو اخدت شبر واحد من ارضها
وخلي الكبر ينفعهم
معلش صدعت دماغك
اسيبك عشان عاوز اقطع التذاكر

Desert cat يقول...

انا ماليش فى الكورة
بس اقدر اقولك احنا اللى بنتشدق بالحضارة بالرغم من بقالها سبعتلاف سنة وبعد كدا نمنا جنبها
واحنا اللى بنتشدق بالكرامة واللى ضاعت دلوقتى واصبح المصرى مهان جوا بلده وخارجها
والرئيس يدعم غاز يهنيئ اسرائيل
واحنا نموت فى قطارات ولا عبارات مش فارقه كتير
تحياتى

تايه في وسط البلد يقول...

اسامة العزيز

مش عارف اصحابك خايفين من ايه اذا ما كانت البلد كلها عبارة عن معتقل كبير واللي بيتعمل في المعتقل ممكن يحصلهم في اي لحظة ولا عزاء للجبناء

اما الاخ لورنس العرب فالظاهر ان كل مراجعه كانت نشرات اخبار التليفزيون المصري في السبعينيات ولم يقرأ اي محضر لجلسات التفاوض او احداثها والا فليتفضل وليقول لنا اين كانت قضية السلاح النووي الاسرائيلي من السياسي البارع المنمق السادات
السياسي البارع لا يرد علي من ينصحه بتوخي الانتباه بأنه ذاهب لكي يحل لا ليعقد
وهكذا تركنا نسبح في بحر اكثر من مائتي رأس نووي

القراءة والاطلاع يا لورنس العرب
ويمكن تكون سببا كافيا لمعرفة ما هو دور لورنس العرب الحقيقي في تاريخ العرب

ساعتئذ قد تفكر في تغيير اسمك

تحياتي يا اسامة

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

انا ماليش فى الكورة نهائيا عشان كدة مش هافدر افت فى الموضوع
تقبل مرورى
تحياتى لك

mostafa rayan يقول...

اخي اسامة البعض يري ان خطأ السادات الأكبر انه اطلق يد الجماعات الأسلامية واعطي الفرصةالدهبية للأخوان للظهور
وانا اري ان الخطأ الأكبر انه عين حسني مبارك نائب له
تحياتي لهذا التحليل العميق للأحداث

سارة البحر يقول...

شوف هو السادات اختار الحل الوسط خاف يفضل على صمود بانه يا كل الاراضي يا بلاش بس كده كان مممكن يخسر ارضه رض الباقين
فقال اضمن ارضي
ممكن يكون او اكيد اخطاء انه حط ايده في ايديهم
بس الغلط الكبير هو اللي بيحصل دلوقتي مع مبارك
والولاء التام لبره ده اوحش ويكسف اكتر بكتير
تحياتي ليك يا اسامه
وبجد لخصت حاجات كتير في لبوست ده
وانا عرفت حاجات مكنتش اعرفها
مرسي اوي

Mero.. يقول...

أولا نتفق عشان تبقى فاتحة خير
بما انك كنت بتشجع مانشستر انت كدا راجل تمام.. :)
نختلف بقى في معظم اللي قلته بعد كدا

أولا افرام مقلش انه بيحب السادات هو قال انه بيحترمه وبيستوحي منه النجاحات والكلام دا ..طبعا ملوش علاقة بالحب..بالعكس المفروض اننا نحترم اي حد ناجح حتى لو عدو او كافر او ملحد لان دا ملوش علاقة بقوة شخصيته اللي وصلته للنجاح..ايه المانع اني احترم هتلر او حتى موشي ديان مع اني مبطقهوش وشمتان فيه لكنه شخصية ناجحة بالمجمل..وقدر يتبث اسرائيل..

على مر التاريخ كان دايما فيه علاقات مع الاعداء وتنازلات او سميها تضحيات في سبيل غاية اكبر او مصلحة.. صلاح الدين كان بيعالج ريتشارد قلب الاسد عشان ميتقلش كذب انه غدر بيه وكان بيبعت اكل للصقور اللي بيربيها..
وكان في سفراء بين المسلمين واعداؤهم عادي جدا..والطرفين عارفين ان السفراء دول جواسيس ..عادي برضه ..ازاي دلوقتي يطلبوا انهم يطردوا..؟؟
حتى الرسول صلى الله عليه وسلم شال كلمة رسول الله من صلح الحديبية لان فيه مصلحة اكبر من كدا..
طبعا انا مبدافعش عن الحكومة لكن بقول مادام معاهدة السلام لغاية دلوقتي فيها شروط سرية ومادمنا بنبص على جزء من النتائج وجزء ضغير معلن من الاحداث يبقى مينفعش نحكم..يعني يمكن احنا كسبنا مكاسب ان وانت منعرفهاش في المعاهدة دي شغل مخابرات مثلا او سياسة ايا كان ان معرفش ومحستش لانها سرية يبقى مقدرش احكم..

اسف للاطالة لكن الموضوع مثير

تحياتي:)

اميره الصعيد يقول...

اول مره ادخل عندك بس مبسوطه جدا
اولا لانك طالب في نفس القسم اللي زوجي الغالي اتخرج منه ربنا يوفقك
ثانيا لان كلامك عجبني قوي وعمل معايا دماغ سياسه محصلتش علي فكره انا معاك في كل اللي انت قلته ما عدا موضوع عبد الناصر لان عبد الناص كان بيبني وعمره ما فكر يبيع وكمان كان سايب الميزان التجاري بتاع مصر متوازن
بس برضه ربنا يحميك

غير معرف يقول...

رد على أميرة الصعيد

كتيير من الناس فاهمه ان عبد الناصر كان كويس وبيبنى و..و..و...
لكن دا غلط
عبد الناصر كان بس زى صوره يعنى مكانش له فى حاجات كتيير كان بيجيلوا معظم القرارات على الجاهز هو بس المتحدث الرسمى,علشان كده كان فى عهده اخطاء بالجمله

غير معرف يقول...

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته: اولا انا مش داخلة اعلق لانى خلاص قررت احتفظ برائيى ل نفسى من البداية .....لانه من قال لا اعلم فقد افتى وبما انى معلوماتى السياسية فى هذا الموضوع ليست كافيه فالواجب يحتم على الا اخوض فى الكلام , ولكن لى اعتراض على كلام الاخ < تايه > داخل ومش عاجبه حد لا اللى اتكلم ولا اللى سكت ؟؟..... وليس من حقه ان ينعتنا ب الجبناء ولا من حقه ان يعطى تعليق على تعليق اى فرد لانه ليس بصاحب المدونة.....و الاختلاف فى وجهات النظر لا يعطى له الحق ايضا لهذا الكلام ......و شكرا.....( داليا)....سلام

HANY YASSIN يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
اولا احييك على موضوعك الجميل
ثانياً
من حق الشخص ان يحب الذى يحبه
السادات ايضاً له اخطائه و سقطاته وله اشيائه الجميلة التى لا تنكر
كثيراً جداً يحب اشخاص سيئين ناس جيدين ولست اتحدث عن كون السادات شخص سئ او جيد لكن عن المبدأ
فليس معنى اننى احب الرسول عليه افضل الصلاة والسلام اننى افعل كل الاشياء بتدين واخلاص وعبقرية
اسلوبكالثائر فى منتهى الروعة
استمتعت بقراءة الموضوع على الرغم من اختلافى معك فى بعض الاشياء
لكمنى خالص الشكروالتحية
اتشرف بزيارتكم مدونتى

hanyyassinblog.blogspot.com

سبهللة يقول...

أحييك جدا جدا
وانحنى لك احتراما
ليس على موضوع البوست مع انه عجبنى اوى تحليلك للمباراة
لكن احييك على صغر سنك وكبر عقلك وفهمك الذى يفوق سنك
وياريت كان الشباب اللى فى سنك بيتكلموا زيك كدة
ماكناش شفنا اللى احنا شايفينه من شباب مدمن وشباب تايه وشباب مافيش فى مخه غير الاغانى والسكس والبنات والسجاير والقهاوى والشيشة والصياعة
بارك الله فيك
تحياتى لك وبالتوفيق ان شاء الله

Dr. Ibrahim يقول...

يبنى بلاش تتكلم فى السياسة :)

هههههههههه

ربنا يولع فيهم


على فكرة انت ليك عندى تاج


د/هيما

اميره الصعيد يقول...

ردا علي غير معروف
رايي في عبد الناصر انا مجبتهوش من عندي عبد الناصر في عهده حصل ت نهضه انشائيه كبيره هو عملها او غيره عملها باسمه اهي حصلت في عهده والتاريخ دونها

غير معرف يقول...

مونى اولا ازيك اسامه ثانيا جميل موضوعك جدا وربنا يوفقك ويمكن انت وشويه كمان يتعلموا منك تقدروا تغيروا فى واقعنا وزمنا بس انا والله خايفه وقلقانه عليك جدا جدا ربنا يتر عليك ومنصحاش فى يوم منلاقيكش ويقولوا راح وراء الشمس انت مثل بفتخر بيه وبتمنى ربنا لو رزقنى باولاد لما ان شاء الله اتجوز يكونوا زيك كده ارائهم رائعه وواضحه وصريحه ومفهاش خوف غير من الله سبحانه وتعالى وربنا معاك مونى موون

سنووايت يقول...

غريبة ان افرام دا يقول كدة وهو اسرائيلي الجنسية , بس اعتقد ان دا مجرد كلام صحافة

بالنسبة لرؤساء مصر كل واحد ليه نجاحاته وليه اخطاؤه واالي مصر وصلتله دلوقتي مش من قيادة رئيس واحد لان الاخطاء بتتراكم وما تنساش ان الاوضاع بتختلف يعني وضع مصر دلوقتي وعلاقتها بالعالم مش زي هي من 30 سنة فاتوا , اعتقد قيادة شعب وانك تحافظ علي امنه مش شيء سهل وهيحتاج تضحيات منك باشياء اخري , وقرارات الحرب مش سهلة , انا ما اعرفش وضع الجيش والبلد بعد 73 كان عامل ازاي علشان اقدر احكم علي قرار المعاهدة , وما تنساش كمان ان السادات تم اغتياله يعني انت ما تعرفش هو كان في نواياه يعمل ايه لو عاش اكتر من كدة

Foxology يقول...

يا خبر ابيض

انت فتحت كل الجبهات مرة واحدة يا نشادر

بس والله عندك حق

ربنا معانا :)

just me يقول...

انا كنت بحترم السادات لغايه ماقريت كتاب محمد حسنين هيكه (خريف الغضب)
وعرفت اللى فيها زى ماقالنا تامر حسنى بالظبط

تامر حسنى مش ابن حسنى مبارك على فكره

الكتاب ده عن قصه حياه السادات وبجد لو قريته هتكره حاجه اسمها السادات

وقبل كده توفيق الحكيم عمل كتاب عن جمال عبد الناصر

نفس النظام

بيحكى عن قصه حياه عبد الناصر وبالتالى هنكرهه

بكره هييجى كتير يكتبو عن مبارك وهنكرهه

وبكره ليه؟؟؟
فى ناس كتير بتكرهه من زماااااان
انا طبعا مش فاهمه فى الكوره اوى ولا فاهمه فى السياسه اوى بس حبيت اقول رأيى فى النقطه دى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

تعرف المشكلة انك مش فاتح جببه دة انت فاتح النار على الكل...

بس اسلوبك جميل اوى وبيدل على وعى واضح...تقبل تحياتى ومروروى

emy يقول...

بص السادات عبقرى اه بس من بعد اللى عملة فى اخر ايامة يستاهل بقى
بس بجد موضوع نااااار احيك علية
بس خلى بالل من صيف الغضب بتاع
اونكل حسنى

غير معرف يقول...

(notears4evr)

ايوة ياعم أسامة انتقي بقي كل ما يطلع موضوع تقلبه سياسة حتي الكورة

المهم الموضوع كويس بس انت هتودي نفسك في داهية

نتكلم عن الموضوع بقي
السادات الكل عارف اللي هو بعنا وبأرخص ثمن ده مفهوش فصال بس المصيبة

في اللي قاعد علي قلبنا لغاية الان بس يالله معتش فارقة سوسو.....من......سوسن

المهم الوقتي مزكرتك
ساعتها ولا كلب هيفتح .........بقه...........
باي بقي
وسلملي علي غازنا المدعم
.......byyyyyyyyy..............

(NOTEARS4EVER)

غير معرف يقول...

(notears4evr)

ايوة ياعم أسامة انت بقي كل ما يطلع موضوع تقلبه سياسة حتي الكورة

المهم الموضوع كويس بس انت هتودي نفسك في داهية

نتكلم عن الموضوع بقي
السادات الكل عارف اللي هو بعنا وبأرخص ثمن ده مفهوش فصال بس المصيبة

في اللي قاعد علي قلبنا لغاية الان بس يالله معتش فارقة سوسو.....من......سوسن

المهم الوقتي مزكرتك
ساعتها ولا كلب هيفتح .........بقه...........
باي بقي
وسلملي علي غازنا المدعم
.......byyyyyyyyy..............

(NOTEARS4EVER)

غير معرف يقول...

السلام عليكم

انا الاول مع االاستاذ الغير معروف

عاوزتروح انهومعتقل ؟ ليك حق الاختيار

شفت فى البلد ديمقراطية هههههههههههههههههههههههههه

انا بتفق معاك فى كل اللى قلته وفية اكتر من كدة مصايب

السادات ولعها وخلاها خيانة

وطبعا التمليذ النجيب مذاكر

تحياتى

غير معرف يقول...

معلهش


احب ارد على لورانس العرب

لو سمحتلى

اولا عبد الناصر مش سبب الهزيمة عبد الناصر كان راجل عايش راجل وعيشنا رجالة بس دة معجبش امريكا ولا اسرائيل

وطبعا مصر كانت ضعيفة

ثم حرب اكتوبر الخطة اتوضعت ايام عبد الناصر وبدأت تتنفذ فى حرب الاستنزاف

وكمان السادات كان فى اتصالات سرية مع هنرى كسينجر وزير الخارجية الامريكى

اول ايام الحرب وقله انا هقف عند نقطة معينة بس بعد كدة نتصالح وترجعلى ارضى

الموقف دة كان فردى من غير اتفاق مع العرب يعنى همة ممصلحتة

وكمان وقف الحرب خلى اسرائيل تعوض خسايرها

المهم مش هطول بس اقرا المقالات المحجوبة لمحمد حسنين هيكل

نشرتها المصرى اليوم فى سلسلة فى شهر 12

وبعدين نتكلم

من غير زعل ولو تعرفوا الصح فين قولوا لى عليه

الكلام دة لمحمد حسنين هيكل

تحياتى

دعاء مواجهات يقول...

أضم صوتى لصوت التعليق الأول

وأقولك إمشى ياواد ياباشمهندس رووح زاكرلك كلمتين ينفعوك

هههههههههههههههههههههههههه

دعاء مواجهات يقول...

وبعدين تعالى هنا

انت مش شاايف انك عمالت تخبط وتهجص جاامد اوى وعاملى فيها لينين ولا استالين؟؟

يابنى انت مش خبير بالشئون الدولية علشان تحلل وتفسر وتقرر

وبعدين انت زى ما قولت

افرام هو الى بيحل السادات وليس العكس

حسااك كدة عمال تخبط ومش مركز

يمكن من قلة المزاكرةوالنوم صح؟؟؟

PrInCeSS BeRy يقول...

هييييييييييييية انا الرقم 30

ازيك يا اسامة حلو البوست بس انا مليش فى الكورة بس عجبنى تمثيلك لينا كمصريين اننا اتغيرنا واصبحنا نهان مع اننا شعوب العزة والكرامة والدين من قديم الازل بس دلوقتى مفيش حاجة من دول موجودة

اشكرك

2ensan wnsan يقول...

بص يا اسامه باشا

من الاول وقبل اي كلام اتكلم براحتك يا باشا ومفيش اي حاجه اكيد يعني مش مدونتك اللي هتتراقب من بين 5000 مدونه وبعدين يعني هو خلاص مش كفايه ان احنا مش عارفين نتكلم بره هنخاف نتكلم في المدونه وبعدين نروح نقعد قدام المرايه ونطلع غلنا كله فيها مثلا اتكلم يا برنس ما احلى الكلام ما اعظمه والله يرحمك يا جاهين

ثانيا بقى اعتذر لاني ما رديتش من اول ما الموضوع اتحط ودا لاسبابا فنيه في النت كل اما احط رد الاقي النت بيقطع اظبطه واعمل كت عالناس يكون الرد راح ونسيته كله انا لحد دلوقتي راحلي 4 ردود في الموضوع دا

2ensan wnsan يقول...

بص احنا عندنا هنا في مصر كله موجود هتلاقي فيه عز وساويرس الملياردير وهتلاقي فيه اللي مش لاقي ياكل وهتلاقي اللي بيلمها من هنا ومن هنا عشان يعرف يعيش

هتلاقي عندنا المثقفين والعلماء اللي بيهاجروا على بره من قلة الاهتمام اللي ف مصر وهتلاقي الشباب اللي مش لاقي شغل وبيدور على اي حاجه وفي الاخر بيدور على اي موته بره البلد دي اسمها هجره غير شرعيه الاتنين بيهاجروا

هتلاقي فيها ريس ميمون وسادات وكان فيها عبد الناصر الله يرحمه
عبد الناصر دا اللي من عينة محمد علي عمل نهضه شامله في البلد بس عمره ما ساعدهوش او ما ساعدناش وبقى الله يرحمه واللي جه بعد عبدالناصر برضه من عينه اللي جه بعد محمد علي

اللي جه بعد محمد علي اتضحك عليه في قناة السويس بأكلة اكتشاف جديد ساعتها كان اسمه المكرونه واللي جه بعد عبد الناصر ضحك عالناس بكل السبل والوسائل واكيد برضه اتضحك عليه

محمد علي وعبد الناصر عملوا لمصر هيبتها في الوطكن العربي لانهم بدأوا الرياده في كل حاجه في السياسه والفكر والتعليم والجيش وكل حاجه واللي جه بعد كل واحد فيهم كان بيقضي على الهيبه دي
فمش بعيد تلاقي دوله زي جيبوتي بعد كده دخل الفرد فيها اعلى من دخل الفرد في مصر
ومش بعيد برضه لما تلاقي دوله زي الامارات ان شاء الله عندها مدينه علميه واللي هيعملها مصريين برضه ومصر لسه فرحانه بالقريه اللي بتتذاكى بس مش عارفه

وبرضه مش بعيد تلاقي افرام دا بيحب السادات ومش بعيد تلاقي ميمون بك ال ..... باعت خطاب تهنئه للحراميه وقطاعين الطرق بيهنيهم فيه عالسرقه ومستني نصيبه من كنز علي بابا

والحقيه انا لفت نظري النظم الاقتصاديه اللي ناقست فيها استاذ الاقتصاد وقال لي جمله واحده ما تحاولش تطبق اللي انت بتاخده على مصر

والحق ان مصر الان تتبع النظام الرأسماكي او بمعنى اخر النظام الاشتمالي ودول مصر ليها الرياده في اكتشافهم وتطبيقهم ودول نظامين احسن من بعض في انهم يودوا اي نظام اقتصادي في داهيه وهما خليط من النظام الرأسمالي والنظام الاشتراكي
مساوئ هذا النظام اضافة الى مساوئ هذا النظام
خصخصه بدون رقابه + فرض السياسه الاقصاديه عن طريق الدوله + زياده فرص الاحتكار واسم الدلع (الاستثمار) + اتفاقيات غير محسوبه كويز والجات اللي جايه

اضافه لتحليل شخصية مبارك الغير ابتكاريه والغير قياديه يصدر قرارات دون الترو فيها وفي عواقبها اي سريع التأثر بما يستجد حوله بطبيعة شخصيته العسكريه التي توطنت على استقبال الاوامر والقرارات لا من يصدرها ينسى نصوص خطاباته ولا يحاول حتى ان يأمر بأن تتغير نبرة تلك النصوص والاكلشيهات الثابته في كل خطاباته

2ensan wnsan يقول...

معلش طولت عليك بس لسه عندي كلام تاني كتير

بس ورايا درس يمكن لما ارجع اكمل تعليقي

موناليزا يقول...

اكيد رؤسائنا ليهم عذرهم اللى احنا منعرفوش واللى مسيرنا يوم نعرفه

غير معرف يقول...

اكيد لكل رئيس مميزاته وعيوبه وكمان لكل شعب مميزاته وعيوبه وعيب الشعب المصرى انه مفيش ثقه فى نفسه يعنى من الاخر مش عاوز يتقدم ومش كل الغلط من الرئسه بس لكن الشعب له يد ويد كبيره مش خمس صوابع لا سته او سبع صوابع كمان ويارب نشتغل ونفكر هنعمل بكره ازاى بادينا احنا مش بايد رئيس ولا غفير سلام AZ

غير معرف يقول...

سلام عليكم أولا عليك يا أسامة و على كل الشباب الحلوين دول .. بالنسبة لموضوع السادات ده فــأنا نفسي أتلكم فيه من زمان بس دايما بخاف من اصحابي في المنوفية أصلي بعيد عن السامعين في هندسة شبين الكوم و هناك بيعشقوا و يقدسوا حاجة اسمها السادات و كل ما يجي من ريحته .. المهم أنا هدخل في الموضوع علشان ماطولش عليكم بس اوعى يا أسامة تقول على إسمي لحسن اصحابي المنايفة يقطعوني .. : أولا احنا متفقين على منهج إننا بنشوف بعقولنا بدون أي تحزب فكري أو عاطفي .. يعني أنا لا بكره السادات فـأقول على اي حاجة بيعملها وحشة ..ولا بموت في دباديبه فـأقدس أي حاجة بيعملها .. و كمان ماعنديش وجهة سياسية أو فكرية معينة بعادي كل من يخالفها .. و على غرار ذلك فحدث ( علشان بس نكون واضحين ) .. الأول بس أنا عندي ليك بس كلمة يا أسامة : ماحدش فينا الصورة كاملة عنده أبدا ..لإن ماحدش فينا عاش مع السادات و حس بالمسؤوليات اللي عليه و الضغوط اللي كان فيها و هو ليه عمل كده فعليا يعني الصورة كاملة مش عندنا و بالتالي مش من حق أي حد فينا إنه يقول على أي حاجة عملها كلها على بعضها غلط ..لأ انت ممكن تنتقدها من منظور معين تبين منه وجهة نظرك لكن القرار ماحدش يقدر يحكم فيه غير اللي عايش الصورة كاملة و أنا بدوري هقول رأيي من وجهة نظري ... : معاهدة :" كامب ديفيد " داست على كرامة العرب و المسلمين ، بغض النظر عن مكاسبها أو خسائرها السياسية .. الحرب خلتنا في موقف قوة يعني أعتقد إنه لو كان صمد مع مساعدة العرب و نصر ربنا و اتعامل مع اسرائيل على إنها عدوة العرب و معتدية على حريتنا كلنا مش على أرض و حرية مصر بس أكيد كان ربنا هينصره لكن اللي حصل ده يحسسني إني مهان .. حتى لما بحارب و بكسب برضه بروح و أتاطي رقبتي .. و الله العملية واصلالي كده .. و يمكن يكون و جهة نظري غلط و إن ده كان الأمثل و لو كده ياريت حد يفهمني بدل مانا عايش طول عمري حاسس إن العالم كله شايفني إنسان درجة 3 أو أقل .. أنا متأكد إن السادات كان سياسي بارع و ماكر و لو مش كده ماكانتش الحرب حققت المعجزة دي و ماكنتش أمور مصر الداخلية في عز الحروب اللي كانت قبلها مستقرة نسبيا .. بس ده مايمنعش إني آخد عليه إنه ماكانش عنده مبدأ أهم من مصلحة مصر بس على حد مانا شايف .. و الموضوع مش موضوع مصر بس .. ده موضوع دين و أرض و قومية إسلامية و عربية

moon light يقول...

NO COMMENTيا أس أس لأنك اكييييد عارف رأيي
وربنا يسترهه معاك

غير معرف يقول...

وظيفة جيدة جدا.