الثلاثاء، 31 مارس 2009

امضى كلماتى .. !

امضى كلماتى على روحى .... أسمح لك ..
أنا لا أطالب بانتحارك ... لا تهلكى ..
امضى كما شئت ..
على مهل ..
على عجل ..
كيانى الواهن ملكك ..
سيرى على قدسى ..
واستمدى عبيرك من شعورى المنهك ..
لا أمانع ولن أراجع خلفك ..
ولكن رحماك بى ..
رحماك بى .. لا تتركينى أعانى ظلمه أثرك ..
أرجوك لا !
أرجوك لا .. لا تنزعى منى تافهات أمورى ..
أحيا بها...
أهرب بها من ضمير يشتكى ..
مرى كنسمة .. لا تجمعى سحبا ..
لا تسكبى حبرا فوق ليلى الحالك ..
هيا ارجعى ..
هيا استفيقى ..
لماااذا أنت بمسلكى ؟؟!!
يا نحلة سقت الورى شهدا .. أذانى ذنبك ..
امضى ولا تقفى ..
امضى ولا تقفى .. أسمح لك ..
أنا لن أكرر !
هيا اذهبى فى أى درك هاالك ..
سأنتحر !
ألا تبالين ؟؟!!!!!
يا وضيعة .. يا من بقيحى صنعتك ..
لقد انتحرت !
لقد انتحرت و أنت بداخلى .. موتى معى ..
موتى معى ..
موتى معى وذوقى بعض جحودك !

.................................................................
القصيدة دى آخر إبداعات صديقي و حبيبي و أنتيخي .. محمد قمر .. مش هقول رأيي فيها عشان مأثرش على آرائكو .. و افتكر يا محمد الجمايل دى .. بس متاخدش على كده بقى .. دى مدونتى انا على فكرة !

هناك 10 تعليقات:

غير معرف يقول...

جميله جدا جمله موتى معى لانك بداخلى والله القصده جمله وتجربه حلوه وااااحد مظلوم

د / داليا يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


قصيدة ممتازة ..

هى حالة من اليأس ..
الأنكسار ..
الأستسلام ..
الأنهزام ..
فلم يعد هناك قوة للمقاومة و لا أمل غير الكلمات !!!
فهى الدليل الوحيد على الحياة و الوجود و البقاءفى تلك الحالة
فهل تموت هى الأخرى ؟؟!!

عن جد جميلة..
أسلوب راقى و تعبير جميل ..
كلمات منتقاة أعطت جمال للصورة..

مش قادرة اختار جزئية و أقول دى أكتر حاجة عجبتنى ..
بجد كلها معبرة و جميلة و متواصلة

يسلم محمد ..لك ودى و تقديرى

أرق تحياتى .. سلام

moon light يقول...

أبكتنى كلماتك
ذات الحس المرهف
والتجربة المريرة
والترابط الملحوظ
-((يا نحلة سقت الورى شهدا .. أذانى ذنبك..))
الجمله دى ملهاش حل
-والعلاقة بين
((امضى كلماتى..اسمح لك..انا لااطالب بأنتحارك ..لاتهلكى))
وبين
((لقد انتحرت وانت بداخلى..موتى معى......وذوقى بعض جحودك))...
حقيقي ما شاء الله القصيدة جامده....

moon light يقول...

أبكتنى كلماتك
ذات الحس المرهف
والتجربة المريرة
والترابط الملحوظ
-((يا نحلة سقت الورى شهدا .. أذانى ذنبك..))
الجمله دى ملهاش حل
-والعلاقة بين
((امضى كلماتى..اسمح لك..انا لااطالب بأنتحارك ..لاتهلكى))
وبين
((لقد انتحرت وانت بداخلى..موتى معى......وذوقى بعض جحودك))...
حقيقي ما شاء الله القصيدة جامده....

مونى مون يقول...

ازيك ياسامه انا مونى مش عارفه هتفتكرنى ولا ايه بس انا كنت صديقه ليك وبالى كتير جدا مش قريت ليك والحمد لله رجعت اقراء ليك تانى والقصيده ديه هايله وارجوك بس طمنى على اخبارك وترد على تعليقى فى المدونه

مونى مون يقول...

ازيك ياسامه انا مونى مش عارفه هتفتكرنى ولا ايه بس انا كنت صديقه ليك وبالى كتير جدا مش قريت ليك والحمد لله رجعت اقراء ليك تانى والقصيده ديه هايله وارجوك بس طمنى على اخبارك وترد على تعليقى فى المدونه

شـمو نشـادر يقول...

ازيك يا مونى .. أكيد طبعا فاكرك .. انتى فين اصلا من زمان ايه الاختفاء الشنيع ده ؟! .. انا كويس الحمد لله و يا ريت التواصل يرجع زى زمان .. نورتى المدونة جدا و اتمنى اشوفك كتير ..

emy يقول...

اسسسسسااااااااااااااااامه وحشانى مدونتك موووووووووووووووت
يارب تكون كويس وبخر عجبانى جدا جدا جدا
التدوينه دى

shekoo el lazeeeeeeez يقول...

قصيده اكثر من رائعة وانا مستني منك الجديد وكمان عاوز الناس تقرا (هات يا ريح)

مونى مون يقول...

ربنا يخليك ياسامه على ردك عليا ويكرمك انشاء الله واكيد هاكون متابعه دايما لانك من الناس اللى مينفعش نخسرهم فى الزمن ده نادر جدا يكون فى شباب زيك ربنا يوفقك يااسامه يارب